Burn-out Gezondheid

Het anti-stress mineraal Magnesium

wel of geen voedingssupplementen
Tessa Brik
Geschreven door Tessa Brik

Overspannenheid, onrust, angsten, hoofdpijn, slecht slapen, verstijfde, verharde en verkrampte spieren. Dit zijn enkele voorbeelden van symptomen die wijzen op behoefte aan een hoger magnesiumgehalte.

Indrukwekkend hè? Toen ik burn-out raakte ben ik me gaan verdiepen in factoren die mij zouden kunnen helpen bij het herstelproces. Eén van deze factoren, je raadt het al, is Magnesium. Aan de mensen die mij vragen waarom ik Magnesium tabletten slik heb ik gemerkt dat de werking van dit mineraal bij de meeste onbekend is. Om die reden waag ik er vandaag een artikel aan. Uiteraard is Magnesium voor vele processen verantwoordelijk maar ik beperk de informatie tot de relatie tussen Magnesium en stress, gewoon om het een beetje leesbaar en interessant te houden.

Volgens het Ying &Yang principe heeft ieder aspect een tegenhanger nodig om in balans te kunnen functioneren. Zo ook het bekende mineraal Calcium die onder andere verantwoordelijk is voor het aanspannen van je spieren. Minder bekend is zijn tegenhanger Magnesium, die op zijn beurt weer een kalmerende werking heeft op je spieren, bloedvaten en hersenen. Magnesium staat bekend onder vele namen waaronder ‘het anti-stress mineraal’, ‘het wondermineraal’ en ‘de vonk van het leven’. Klinkt alsof het een speciaal mineraal moet zijn toch? Maar waarom kennen we het dan niet?

Dit komt doordat een volwaardig voedingspatroon niet hetzelfde gehalte aan voedingsstoffen bevat als vroeger. Door verarming van de grond bevat voeding nu minder Magnesium, daarnaast koken we het een deel aan mineralen uit onze groente tijdens de bereiding. De bewerkte producten en producten als zuivel, suiker, alcohol en koffie kunnen de verwerking van Magnesium beperken. Het is dus niet meer zo vanzelf sprekend dat we voldoende Magnesium uit onze voeding binnen krijgen.

Een andere oorzaak van een te kort aan Magnesium kan stress zijn. Naast het vaste gehalte van wat je lichaam aan mineralen afvoert, zorgt stress voor een hoger verbruik aan Magnesium. Kort door de bocht zou je dus kunnen zeggen dat een te kort aan Magnesium ervoor zorgt dat je niet meer kunt ontspannen waardoor je een opgejaagd en onrustig gevoel blijft houden waardoor je nog meer Magnesium verbruikt. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht. Extra Magnesium kan je lichaam dan helpen ontspannen.

Voldoende Magnesium in je lijf kan er dus voor zorgen dat je geen/minder last hebt van migraine, hoofdpijn, slapeloosheid, chronische vermoeidheid, lusteloosheid, gespannen spieren, angsten en spanningen. Het is wel aan te raden om bij jezelf ten rade te gaan wat je nog meer kunt doen om stress tegen te gaan.

Er zijn verschillende manieren om te zorgen voor een hogere Magnesium inname. Ten eerste kun je voedingsproducten eten met een hoger Magnesiumgehalte zoals groene bladgroente, amandelen, cashewnoten, avocado & pompoenpitten. De tweede optie is een magnesiumolie die je op je huid smeert. De derde optie is een supplement. Als je overweegt om Magnesium supplement aan te schaffen kijk dan goed naar het label. De goedkopere tabletten bevatten vaak Magnesiumvormen die lichaam niet goed opneemt zoals magnesiumcarbonaat. Goede vormen zijn bijvoorbeeld nitraat & sulfate. Houd bij inname rekening met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dit is voor vrouwen tussen de 250-300 mg en voor mannen tussen de 300-350 mg. Let op: bij een te hoge inname aan Magnesium kun je last van diarree krijgen.

Gerelateerd: 12 keer voedsel wat rijk is aan magnesium

succesvolzonderdieet.nl

Over de schrijver

Tessa Brik

Tessa Brik

Ik ben leefstijlcoach en help vrouwen een slanker en gezonder lijf te krijgen door gezonder te eten en te leven.

Ben je benieuwd en wil je meer informatie over mij en mijn werk als coach? Dit kan je vinden op mijn website: www.succesvolzonderdieet.nl
Voor meer inspiratie en tips kun je me volgen op Facebook: facebook.com/succesvolzonderdieet en Instagram: instagram.com/tessa_brik

Reacties

  • Heb je een product voorbeeld van welke magnesium wel goed zijn.
    en bedankt voor je mooi verhaal heel verhelderend.

    gr melissa

  • Ik neem aan dat je microgrammen bedoelt. 200 a 300 gram magnesium is nl nogal veel.

  • Hi Polly, ik weet wel zeker dat Tessa dat bedoelt. Ik heb het aangepast, thanks voor je oplettendheid!!! Groetjes,
    Josine

Laat een reactie achter