Als je niet weet wat belangrijk is, heb je geen rust, want jouw hoofd raakt vol.
Als je veel dingen te doen hebt, raak je al snel het overzicht kwijt. En ook al doe je erg je best om alles af te krijgen, lukt het je vaak niet.
Je werk, je huishouden, je kinderen, je partner, je tuin, je vriendschappen, je huisdier, de zorg om een ouder. En de ene keer zijn er meer taken op bepaalde levensgebieden dan anders, waardoor je al snel in de knel komt. Bijvoorbeeld bij een verhuizing, verjaardag, ziekte van een gezinslid of huisdier, extra tuinonderhoud, noem het maar op.
Je probeert misschien om er een tandje bij te zetten, om in een hogere versnelling toch alles te doen in de beschikbare tijd. Dat gaat vaak heel onbewust, in de hoop dat je dan wel alles afkrijgt. Het wordt druk in je hoofd, waardoor jij je niet meer kunt concentreren en dingen gaat vergeten. Door alle stress krijg je lichamelijke klachten, zoals: nekpijn, schouderpijn, hoofdpijn, rugpijn, maagpijn en/of darmklachten.
Het lijkt alsof alles belangrijk is, hierdoor weet je niet meer wat hoofdzaken zijn en wat bijzaken zijn. Je ervaart veel spanning om alles af te krijgen. Als je eenmaal in de stress bent is het lastig om te zien, maar niet alles is even belangrijk! Meestal zijn er wel taken die je kunt verschuiven. Eisenhower, de voormalig generaal en president van de VS, deed een uitspraak die hier mooi bij aansluit: “Urgente zaken zijn zelden belangrijk en belangrijke zaken zelden urgent.”
De kunst is om jouw prioriteiten helder te krijgen. Dan kun je bepalen welke zaken voor moeten en welke kunnen wachten. Als we bepalen wat de hoofdzaken en wat de bijzaken zijn, geeft dat veel meer rust en duidelijkheid. Op dit moment denk je misschien nog dat alles even belangrijk is. Toch zul je merken dat als je hier dieper op in gaat dat er echt taken blijken die jij belangrijker zult vinden dan andere.
Het lijkt misschien tijdsverspilling om hierbij stil te staan. Toch zal het je helpen om prioriteiten te stellen. Waardoor je veel stress, stressklachten, tijd en energie bespaart.
Iemand anders kan niet voor jou bepalen wat belangrijk voor je is, dat kun je alleen zelf. De ene persoon zal als prioriteit misschien het huishouden hebben omdat hij/zij een bepaalde standaard van schoonheid belangrijk vindt. Een ander zal het belangrijker vinden dat hij/zij tijd doorbrengt met de kinderen of zijn of haar partner.
Bepaal in 4 stappen jouw prioriteiten, zodat je meer rust hebt:
- Takenlijst. Maak een lijst met al jouw taken. Dit helpt sowieso want alles wat op papier staat hoef je niet te onthouden en kun je toch niet vergeten. Tevens geeft dat direct al meer ruimte in jouw hoofd.
- Belangrijkheid. Schrijf per punt op of het nu echt belangrijk is of niet. Als het te maken heeft met jouw basiswaarden, dan is het “belangrijk”. Anders is het “onbelangrijk”.
- Deadline. Bepaal per punt of er een deadline is. Als je het kunt uitstellen is het “niet dringend”. Schrijf bij elke taak of het “dringend” of “niet dringend”is.
- Overzicht. Zo krijg je eenlijst met taken met 4 categorieën:
– Belangrijk en dringend: Dit zijn de taken die je het eerst moet uitvoeren omdat ze belangrijk en dringend zijn.
– Belangrijk en niet dringend: Plan tijd in voor een andere keer aangezien het niet dringend is. Zorg dat je het niet eindeloos blijft uitstellen.
– Onbelangrijk en dringend: Kun je dit door iemand anders laten doen. Of doe het ergens tussendoor.
– Onbelangrijk en niet dringend: Deze taken hebben jouw laagste prioriteit. Je kunt ze rustig uitstellen totdat je het wat rustiger hebt.
Kortom heb je veel taken en lijkt alles NU af te moeten, waardoor je last hebt van stress, stressklachten,vermoeidheid en tijd tekort? Maak een overzicht van jouw taken en het wordt je direct helder wat je eerst kunt doen en wat later kan. Dit geeft rust en duidelijkheid zodat je na een korte pauze lekker aan de slag kunt!