Gezond gewicht Gezondheid

Vreetbuien! Hoe krijg je een gezonde relatie met eten?

Vreetbuien

Sommige periodes eet je zo keurig, je snoept niet te veel, eet netjes je groente en fruit en denkt om je frisdrank en alcohol inname. Maar soms…. kan het je gewoon niets meer schelen en heb je toch een vreetbui. En tijdens zo’n vreetbui heb je dus geen trek in kiwi’s, nee veel en slecht eten moet het zijn. Na zo’n vreetbui kun jij je dan schuldig voelen, nu nooit meer! Vanaf nu eet ik normaal en gezond.

Klinkt dit je bekend in de oren? Lees dan verder, misschien heb je iets aan onderstaande adviezen en kun jij je vreetbuien straks (beter) onder controle houden.

1 Onthoud goed dat je gewicht niets over jou zegt
Wanneer je een moeilijke relatie met eten hebt dan gaat het vaak niet alleen over eten. Vaak heb je ook een moeilijke relatie met jezelf. Realiseer je dat je goed bent zoals je bent, of je nou 10 kilo zwaarder of lichter bent: jij bent goed! Probeer de manier waarop je naar je zelf kijkt niet af te laten hangen van wat je hebt gegeten en hoe je er uit ziet. Word niet boos op jezelf als je hebt gezondigd of de weegschaal een paar kilo meer aangeeft. Je bent niet minder als je zondigt. Je mag er zijn en je bent goed, hoe dan ook. Je bent mag er ook zijn nadat je een hele zak chips hebt leeggegeten, het maakt jou namelijk geen minder persoon. Hoe liever jij voor jezelf bent, hoe minder jij je aan jezelf hoeft te bewijzen waardoor je ook een minder extreem eetpatroon krijgt.

2 Leer van eten te genieten en eet bewust
Wanneer je gezond eet en daar bewust van geniet dan is dit veel makkelijker dan wanneer jij jezelf van alles op gaat leggen. Geniet van je maaltijd, zie het als een aangename pauze tijdens je dag. Weet dat als je goed voor jezelf zorgt, je dus zorgt voor je lichaam en haar geeft wat ze nodig heeft. Probeer jezelf sommige dagen ook niet uit te hongeren want dan wordt ‘normaal’ eten veel moeilijker. Maak bewuste en gezonde keuzes en geniet daar van. En wees niet te streng als je een keer zondigt, geniet er juist van!

3 Probeer weer te voelen
Eten kan zeer verdovend werken. Het is stukken makkelijker om pak koekjes leeg te eten dan aan jezelf toe te geven dat jij je eenzaam, angstig of boos voelt. Wanneer je probeert te voelen en te luisteren naar je emoties dan kun je helen. Wanneer je merkt dat je heel veel zin hebt in eten terwijl je geen honger hebt luister dan eerst goed naar je lichaam. Neem de tijd om in contact te komen met je gevoel. Wat is er nu echt gaande? Het is een stuk lastiger dan gewoon dat pak koekjes leeg te eten maar deze manier is uiteindelijk een stuk beter voor jou.

Houd in je achterhoofd dat bovenstaande oefeningen ‘oefeningen’ zijn! Je kunt dus oefenen, je hoeft het niet in één keer perfect te doen. Je relatie met eten zal niet in 1 keer perfect zijn, het zal misschien nooit perfect worden. Dat hoeft ook niet, maar probeer er bewust mee om te gaan. Want het is nou eenmaal zo dat niemand vrolijker wordt van een flinke vreetbui.

Deel op:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Laat een reactie achter