Bewegen Gezond gewicht Gezondheid

Zo word ook jij een hardloper (en krijg je er zelfs plezier in!)

Zo krijg ook jij plezier in hardlopen

Het is lente! En misschien begint het bij jou ook wel te kriebelen om wat aan sport te gaan doen. Misschien wil je voor de zomer wat kilo’s afvallen of je wilt je gewoon gezonder voelen.

Als er één sport is waarbij de drempel laag ligt dan is het wel hardlopen, je hebt alleen een stel sportschoenen nodig en je kunt gaan. En naast dat je lekker aan het sporten bent is hardlopen ook nog eens heel erg goed voor je geest! Oké leuk en aardig, maar ook al is die drempel niet zo hoog, je moet nog steeds wel een drempel over om te gaan hardlopen. Gelukkig hebben wij tips voor je om die drempel over te komen en om zelfs plezier te krijgen in hardlopen!

Het is jouw moment van ontspanning
Vaak zien mensen hardlopen als een snelle oplossing: “Ik wil in shape zijn voor de zomer” of “Ik wil nog wat kilo’s kwijt voor de bruiloft”. Maar hardlopen is een proces en geen doel op zich. Wanneer je te veel te snel wilt dan is de kans groot dat je het ook snel opgeeft. Probeer te genieten van jouw kwartiertje, half uur of uur alleen. Wanneer jij gaat hardlopen is dat jouw moment om tot rust te komen, laat je telefoon thuis en gebruik deze tijd om tot rust te komen.

Ook als je in het begin 15 minuten wandelt en in totaal maar 3 minuten rent dan kun je evengoed genieten van de tijd je buiten met jezelf doorbrengt.

Doe het rustig aan
Door te accepteren dat je niet binnen een maand 5 kilometer hoeft te rennen kun je genieten van jouw tijd buiten en kun je met beginner schema rustig gaan opbouwen (er zijn online genoeg hardloopschema’s voor beginners te vinden). Je kunt jezelf een doel stellen. Jouw doel kan bijvoorbeeld zijn dat je over 3 maanden 30 minuten (rustig!) achter elkaar kunt hardlopen. En wanneer je dit voor elkaar hebt gekregen kun je als doel hebben dat je mee wilt doen aan een 5km wedstrijd.

Blijf gaan
Één keer per week rennen is niet voldoende wanneer je echt wat wilt opbouwen. Probeer in het begin 2 keer per week te gaan en wanneer je merkt dat je wat sterker wordt kun je 3 keer per week gaan. Dit hoeven geen zware trainingen te zijn, want het is ontzettend belangrijk dat jij je lichaam niet overbelast, maar het is wel goed een bepaalde routine te hebben. En pak deze routine gewoon weer op wanneer je een aantal keer niet bent geweest. Wees niet te bang dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen met sporten! Welnee, je hebt nu een basis dus je bent echt niet zomaar weer terug bij af. Dus blijf gewoon gaan!

Iedereen is ergens begonnen, ook die vrouwen die jij nu zo soepel voorbij ziet komen rennen zijn ooit begonnen. Het maakt niet uit dat je in het begin na 1 minuut al buiten adem bent, dat hebben we allemaal meegemaakt. Het gaat erom dat je doorzet en dat je trots op jezelf bent! Want jij bent verdorie die bank afgekomen, dat is super knap. En die kilometers en snelheid, die komen vanzelf wel! Jij bent in ieder geval sneller dan iedereen die thuis op de bank is blijven zitten!

Gerelateerd:

Column Denise: Van burn-out naar sportclub eigenaar Column Denise: van burn-out naar eigen sportclub

Sport, de belangrijkste bijzaak in het leven Beginnen met sporten en weer opnieuw je conditie opbouwen

Deel op:
  •  
  •  
  •  
  •