Ontspanning

Waarom je Schotland absoluut op je travel list moet zetten!

Bart en ik gingen samen naar Schotland! Ik had daar zo ontzettend veel zin in, ik ben in het verleden wel in Schotland geweest voor werk en hoewel dat korte bezoekjes waren was ik altijd al zo enorm onder de indruk van dit prachtige land. Tijd om eens te onderzoeken of ik nog steeds zo onder de indruk ben van het Schotse landschap, de gastvrije Schotten en de gezellige pubs.

Vanaf de boot: Newcastle

We vertrokken vrijdagavond vanuit IJmuiden met de boot van DFDS naar Newcastle, wat natuurlijk al super is. Want dan is begint je vakantie zodra je aan boord stapt! Hoe deze bootreis ons bevallen is lees je hier. Zaterdagochtend kwamen we aan in Newcastle en kon ons avontuur in Schotland beginnen. Na een rit van 2,5 uur kwamen we aan bij ons hotel in het centrum van Edinburgh. Nadat we waren ingecheckt zijn we direct de stad gaan verkennen.

Wandelen door Edinburgh

We hadden ondertussen best trek gekregen en hebben eerst heerlijk gelucht bij The Wall (heerlijke salades en muffins!) in het oude centrum en vlakbij het kasteel. Na de lunch was het tijd om het kasteel te bezoeken, dit was heel gaaf! Vervolgens zijn we de stad verder gaan verkennen hebben we gewandeld en gewinkeld en hebben we ’s avonds heelijk gegeten bij restaurant LOVAGE (een aanrader!).

Het kasteel op de heuvel in Edinburgh

De volgende ochtend (zondag) zijn we naar Loch Lomond and the Trossachs National park gereden. Daar hebben we ingecheckt in ons Bed and Breakfast in Callander. Wij verbleven in Coppice House, wat een schattig hoteltje. De eigenaresse is heel aardig, de kamers zijn prachtig en het ontbijt is het beste ooit! Omdat het maar een kort ritje was vanaf Edinburgh naar Callander hebben we nadat we hadden inchecken direct onze wandelschoenen aangedaan en zijn we de omgeving gaan verkennen.

Callander

Na een voedende lunch besloten we dat we Ben Ledi zouden gaan beklimmen. Een pittige hike van 4,4 uur die ons naar de top (900 meter) van de Ben Ledi zou brengen. Wij hadden de mazzel dat de zon weer scheen dus vol goede moed begonnen we aan onze tocht. En wat was het mooi! Wat een prachtige uitzichten, je keek vanaf de berg zo het dal in en zag de verschillende meren in de omgeving liggen. Dit was echt genieten.

Loch Lomond & Trossachs

Daarnaast was het ook behoorlijk zwaar!! Het weer was best onstuimig aan de top dus na deze ‘barre’ tocht 🙂 hadden wij wel een lekker maaltje verdiend. ’s Avonds hebben we gegeten in ons dorpje (Callander) en zijn we weer vroeg onder de wol gedoken. Maandagochtend regende het en daarom besloten we om de auto te pakken en om een stukje te rijden. Hartstikke leuk want we zijn langs prachtige plekken gereden en uiteindelijk hebben we besloten om een boottocht te maken over Loch Katrine. En ja je raadt het al, ook vanaf het water is Schotland mooi :).

Een stukje varen op Loch Katrine

Na onze boottocht hebben we nog een stuk gewandeld en zijn weer weer teruggegaan naar ons hotel. Er zijn veel verschillende wandeltochten die je kunt doen in Schotland. Van makkelijk tot moeilijk en vlak tot een flinke klim, er is voor iedereen wat wils en de informatievoorzieningen zijn goed.

’s Avonds hebben we weer lekker gegeten bij een ander restaurant in het dorp en de volgende ochtend (dinsdag), tevens alweer de laatste dag, stonden de battle fields op het programma. Bart is een enorme geschiedenis fanaat en vindt alles wat met geschiedenis geweldig, dus hij wilde graag kijken bij het William Wallance monument. Doesn’t ring a bell? Denk dan maar even terug aan de film Braveheart… oh ja daar kennen we hem van.

Vervolgens zijn we naar Bannockburn gereden (ten zuiden van de stad Stirling). De Slag bij Bannockburn (23 en 24 juni 1314) was de belangrijkste overwinning die de Schotten behaalden tijdens de Schotse onafhankelijkheidsoorlogen.

Callander

En na dit stukje Schotse geschiedenis was het dinsdagmiddag en zat onze tijd in Schotland er al weer op. Vanuit Bannockburn zijn we teruggereden naar Newcastle waar we om 16.00 uur op de boot van DFDS Seaways stapten. Heerlijk om weer aan boord te gaan en om weer helemaal te ontspannen.

Hoe mijn reis naar Schotland is bevallen? Het was geweldig. De Schotten zijn nog vriendelijker dan in mijn herinnering, het eten was goed en de natuur was prachtig. Wij komen snel weer een keer terug!!

Kijk voor meer informatie over reizen naar Schotland met DFDS op dfdsseaways.nl

ps check hier mijn vlog over onze reis naar Schotland