Gezondheid

Waarom broccoli zo’n top groente is!

Waarom broccoli zo’n top groente is!

Broccoli hoort tegenwoordig bij mijn lievelingsgroentes, maar dit was vroeger wel anders. Mijn moeder kookte de broccoli altijd lekker lang, zodat het een zachte, sterk geurende en dood gekookte groente werd. Je kunt je voorstellen dat ik hier niet van hield. Maar gelukkig heb ik een neef die kok is en die mij heeft geleerd dat je broccoli ook op andere manieren kunt klaarmaken waardoor het wel heel lekker wordt! Er zijn sowieso veel manieren om groente klaar te maken (kijk online eens voor verschillende groente recepten ), dus we hoeven echt niet elke avond doorgekookte groente te eten :). 

Maar naast dat broccoli erg lekker is, is het ook nog eens hartstikke gezond! Want het is bomvol vezels (4,1 gram per 100 gram), vitamines, antioxidanten en mineralen. Het bevat onder andere vitamine A, B, C, E en K en calcium, kalium, fosfor, betacaroteen, zink, ijzer en koper. 

Broccoli is dus lekker en gezond, maar het is ook nog eens goed voor de lijn. Want 100 gram broccoli bevat maar 29 kcal! Daar kun je dus lekker van smikkelen als je op je lijn let. 

Ben je benieuwd naar het mega simpele, maar super lekkere recept van mijn neef? Hier komt ie:

Limoen broccoli

Doe wat goede olijfolie in een schaaltje en voeg hier wat peper en zout en limoensap aan toe. Laat even staan zodat de smaak van de limoen lekker in de olie kan trekken (mijn neef laat het zelfs de hele nacht in de koelkast staan).

Was vervolgens de broccoli en snijd in de broccoli in roosjes. 

Zet een pan met ruim water op het vuur en voeg hier zout aan toe. Wanneer het water kookt doe je de broccoli roosjes in het water en vanaf dat moment laat je ze maximaal 3 minuten koken. 

Haal de broccoli na 3 minuten uit het water, giet ze af en dompel de broccoli direct onder in een grote pan met ijskoud water. Haal de broccoli uit het ijskoude water en doe in een schaal. Meng de broccoli vervolgens met de olie met limoen en je hebt heerlijke frisse broccoli die je goed kunt mengen in bijvoorbeeld een salade of gewoon als bijgerecht bij een stukje zalm. 

Eet smakelijk!

Deel op:
  •  
  •  
  •  
  •