Gezondheid

Ouder dan 40? Dan zou je volgens experts maximaal 3,5 dag per week moeten werken

Na je 40ste zou je max 3,5 dag per week moeten werken

Uit recent onderzoek, gedaan door de Melbourne Insitute of Applied Economic and Social research, kwam achter zeer interessante informatie naar boven. Het onderzoek toont aan dat als je de 40 bent gepasseerd het beter voor je is om tot maximaal 30 uur per week te werken. Als je meer dan 30 uur per week werkt dan dalen je prestaties volgens dit onderzoek significant.

Het is zelfs zo dat wanneer mensen 55 uur per week of meer dan dat werken, hun prestaties nog harder daalden dan mensen die tijdelijk geen werk hadden, gepensioneerd waren of helemaal niet werkten. Het onderzoek is gedaan onder 3.000 vrouwen en 4.000 mannen vanaf 40 jaar. Terwijl de deelnemers verschillende cognitieve tests deden werden hun prestaties gemonitord.

Tijdens de test werd gemeten of mensen in staat waren om woorden hardop voor te lezen, hoe snel ze instaat waren om letters en nummers bij elkaar te zoeken en hoe ze lijsten met nummers uit hun hoofd konden leren. Hoewel een bepaalde mate van intellectuele uitdaging goed is voor de cognitieve functie, zoals kruiswoordpuzzels en sudoku heeft te veel stimulatie juist het tegenovergestelde effect.

Hoofdonderzoeker McKenzie gelooft dat part-time werken na je 40ste juist voordelen heeft voor je brein. Dus de vraag is: zouden mensen die het kunnen betalen minder uren moeten gaan werken? En heeft het soort werk ook nog invloed? Je zou denken dat een minder stressvolle baan minder schade aan zou richten, maar de resultaten van de test zeggen niets over het type werk wat wordt gedaan. Dus dat is nog iets om over na te denken.

Aangezien de meesten van ons niet zomaar de middelen hebben om een dag minder te gaan werken is het goed om de balans te houden. Neem je vakantiedagen op, zorg goed voor je lichaam en rust goed uit in de uren dat je niet werkt. Balans is de sleutel, vooral omdat de meesten van ons door moeten werken tot hun 70ste.

mysticalraven.com

Deel op:
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •