We zijn trots op onze successen en vieren ze daarom – en dat is logisch. Het is leuk om de mensen die hun talenten hebben ontwikkeld, die hard werken en die obstakels hebben overwonnen te steunen. Maar we vieren niet alleen successen, we vieren ook de aankoop van een dure auto, designer tas of andere dure statussymbolen. We benijden de vrouw in haar mooie kleding en de man in zijn mooie auto en kijken op de naar de mensen ‘die het allemaal’ hebben.
Maar hier maken we met z’n alleen een grote fout, want succes en consumeren zijn niet hetzelfde! Lees hieronder waarom:
1 Steeds maar meer en nieuwe dingen wil is slecht voor het milieu
Onze consumptiemaatschappij schaadt ons milieu. Ghandi heeft ooit gezegd: “De wereld heeft genoeg om aan ieders behoeften te voldoen, maar het heeft niet genoeg om aan ieders hebzucht te voldoen.” Weer een nieuwe tas, schoenen, speelgoed voor de kinderen is niet iets om trots op te zijn en geen voorbeeld wat we met z’n alleen zouden moeten willen volgen.
2 Door deze consumptiemaatschappij prijzen we de verkeerde dingen
We checken het verkeerde scoreboard; de mensen met de mooiste auto of duurste schoenen zijn niet altijd de mensen die het gelukkigst zijn of die het meeste voldoening uit hun leven halen. Vaak zijn het de mensen die bescheiden zijn en die goed zijn voor hun medemens die zich het gelukkigst voelen. We zouden niet op moeten kijken naar de man met zijn grote huis, maar naar vriendelijkheid, bescheidenheid, behulpzaamheid!
3 Steeds maar meer willen omdat we vergeten wat we allemaal al hebben
Het is onmogelijk om rust, dankbaarheid en tevredenheid te vinden als we blijven kijken naar mensen die meer dan wij hebben. Helaas doen de meeste van ons dit bijna non stop. Het wordt moeilijk om de dingen die we wel hebben te waarderen als we ons altijd maar focussen op de dingen die we niet hebben.
4 Consumeren is niet het antwoord
Iedereen is op zoek naar de antwoorden op belangrijke vragen als: Waar word ik gelukkig van? Waar haal ik voldoening uit? Moeilijke vragen met moeilijke antwoorden. Maar één ding is zeker; ‘zo veel mogelijk bezitten’ is geen antwoord op deze vragen. Er zijn mooiere doelen haalbaar dan het bezitten van een duur huis, auto of tas. Maar deze doelen zijn moeilijk te ontdekken wanneer al je energie gaat zitten in het bereiken van bepaalde materialistische zaken. Dus laten we doorgaan met het prijzen van succes, maar laten we stoppen met prijzen van grote auto’s, dure huizen en andere onbelangrijke zaken. Onze maatschappij zit enorm verlegen om mensen die het verschil kunnen zien en maken.
Volg jij Herhealth.nl al op Instagram?