Geluk

Hoe je kunt ‘unwinden’ aan het eind van de dag en waarom dat zo belangrijk is!

5 dingen die je kunnen helpen om veranderingen te accepteren

Ons leven is druk en vol prikkels. We hebben dag en nacht toegang tot social media, muziek, televisie en film. We krijgen ideeën, beelden en verantwoordelijkheden toegedeeld die onze 24 uurs levensstijl promoten. En hoewel het zeker voordelen heeft om altijd ‘verbonden’ te zijn is het vaak zo dat we vergeten hoe belangrijk het is om soms even afstand te nemen, om tot rust te komen.

Niet lang geleden leefden we ons leven naar aanleiding van de zon. We pasten ons aan aan de seizoenen en vertrouwden op onze instincten om in harmonie met het ritme van de natuur te leven. We werden wakker door de zon, deden onze activiteiten overdag, gingen slapen als de zon onder ging en werden weer wakker gemaakt door de zon. Zeer overzichtelijk. Het contract is tegenwoordig enorm; we werken lange uren, hebben onregelmatige slaapritmes, krijgen gedurende de dag enorm veel prikkels en krijgen flink wat stress voor onze kiezen. Ons natuurlijke ritme is ver te zoeken.

Tijd om los te laten
De avond is, zoals de natuur het bedoeld heeft, de tijd om tot rust te komen en je langzaam klaar te maken voor een goede nachtrust. Wanneer de zon onder is komt er vanuit je instincten een gevoel naar boven dat je wilt ontspannen, je wilt comfort. In onze drukke tijden kan deze periode voor het slapen gaan voorbij vliegen. Je neemt de stress van de dag direct mee naar bed. Niet gek dat dit kan leiden tot slapeloosheid.

Voor je gezondheid is het goed om je schema te wijzigen en een relax periode in te lassen voordat je gaat slapen. Ook als je denkt dat je hier geen tijd voor hebt, het is goed voor je lichaam en geest! Probeer onderstaande tips om te unwinden van een drukke dag zodat je een betere nachtrust krijgt.

Zet alles uit
Probeer een relaxte en vredige sfeer te creëren. Doe de tv en computer uit. Zet je telefoon op stil en leg hem weg (of het liefst helemaal uit). Kleed je om in comfortable kleding, dim de lichten, zet wellicht wat rustgevende muziek op en laat je lichaam en geest weten dat de drukke dag achter de rug is en begin te ontspannen.

Stretch
Je lichaam reageert op spanningen door het verkrampen van je spieren. Op lange termijn kan dit leiden tot gezondheidsissues. Simpele oefeningen als yoga of simpele stretch-oefeningen kunnen helpen om de stress in het lichaam tegen te gaan.

Adem
Je lichaam weet hoe het zich moet aanpassen aan het ritme van de natuur. Het probleem is dat wij zijn vergeten hoe we moeten luisteren naar de natuur. Om weer te kunnen luisteren naar je lichaam is het belangrijk om te weten hoe je kalmte kunt creëren.

Doe je ogen dicht en focus je op je ademhaling- is het diep of is het oppervlakkig? Voel je het in je buik of in je borst? Een typische reactie op stress is oppervlakkig ademhalen waardoor je minder zuurstof binnenkrijgt.

Probeer ook eens de weldaad van aromatherapie, enkele druppels olie zoals lavendel of mint kunnen je al stukken kalmer laten voelen!

Wandel in de natuur
Wandelen in de natuur is een goede manier om je hoofd leeg te krijgen. Focus je op je omgeving niet op je einddoel. Dit is een mindfulness oefening waarbij je je moet focussen op je zintuigen. Voel de wind op je huid, luister naar de natuur, ruik het groen. Het voelt in het begin misschien wat onwennig maar het helpt je echt om te ontspannen.

Wees dankbaar
Het is makkelijk om je te focussen op de dingen in je leven die niet gaan zoals jij het wilt. Maar vergeet niet om stil te staan bij dingen die wel goed gaan. Probeer elke dag stil te staan bij 2 dingen die goed gegaan zijn of waar je trots op bent. Vind je 2 per dag te veel? Probeer dan 1 keer per week stil te staan bij 2 dingen die goed zijn gegaan.

Probeer het simpel te houden. Je hoeft niet direct je hele avondplanning om te gooien, dat houd je waarschijnlijk toch niet vol. Maar wanneer je langzaam went aan een periode van rust voor het slapen gaan en je bovenstaande oefeningen één voor één toepast zal je merken dat je wezenlijk verschil merkt, maar heb geduld. Geef niet te snel op!

Deel op:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Laat een reactie achter