Gezondheid

Haast, drukte en tijdgebrek als argument 

Gezonde levenstijl

Wanneer je zowel gevarieerd als voedzaam wilt eten, betekent dit dat je bewust boodschappen moet doen. Daarnaast moet je tijd besteden aan de samenstelling of bereiding van voedzame ingrediënten om hier uiteindelijk profijt van te hebben.

De tijd en aandacht die het kost om een verpakt tussendoortje open te trekken en op te eten is beduidend makkelijker. Een tussendoortje wat overal verkrijgbaar is, in je tas past, ook wanneer deze al weken in je tas zit wel goed blijft en niet koel of droog bewaard hoeft te worden. Ja, je snapt ondertussen dat dit niet het meest voedzame keuze is. Je wilt dit zelf ook eigenlijk helemaal niet eten en ja, wanneer je tijd had gehad om iets voedzamers te kopen en klaar te maken had je dit ook echt wel opgegeten en liever gegeten dan dat makkelijke tussendoortje, maar je had de tijd niet! Het is er niet van gekomen!

Je hebt werkdagen van ’s ochtends tot ’s avonds. Net even thuis om te eten en dan moest je ’s avonds direct al weer weg. Eenmaal thuis ’s avonds laat had je al niet meer de tijd, puf of mogelijkheid om het voedzame te kopen of voor te bereiden en zo moest je het ook de volgende dag weer doen met die makkelijke tussendoortjes.

Nee, je wilt het liever niet, maar aan iets anders kom je niet toe, dus je moet/moest wel?! Oh ja?!

Stel…

Je zou vandaag of een ander zelf gekozen moment deze week 1 uur kunnen afbakenen en je fornuis opeisen. 1 uur die vast iedereen wel ergens in diens week kan creëren (het is ook maar net of je gezondheid het je waard is deze te creëren en waar je prioriteiten liggen).

Je kunt dat moment benutten om bijvoorbeeld goede kwaliteit eieren te kopen, (biologische) stevige groenten welke de rest vd week stevig blijven, goede kwaliteit gehakt en kipfilet en mooie rauwe noten en zaden. Vervolgens doe je de oven aan en zet je twee flinke pannen op het vuur. De ene pan gevuld met zelf gedraaide, met kruiden naar wens, gehaktballen. In de andere pan bak je in reepjes gesneden, met kruiden naar wens, kipfilet (of biefstukreepjes of wat je zelf maar kan bedenken als variatie), daarnaast wellicht ook nog een flinke pan met soep. In de oven kun je tegelijkertijd een frittata (meerdere porties), eimuffins (meerdere porties) of eicrackers (meerdere porties) bakken. Ten tijde van dit bakken en braden kun je de groenten snijden en na bereiding en afkoeling bewaar je deze variatie aan vlees- en eibereidingen in verschillende samengestelde bakjes/zakjes waarin dan in elk bakje een portie mooie kwaliteit eiwitten, vetten en groenten verwerkt is. Deze kun je vervolgens bewaren in  je koelkast of vriezer…

Dan heb je zeker voor een hele week een voorraad en een variatie aan voedzame hapjes, welke nu net zo goed makkelijk te pakken en mee te nemen zijn als dat verpakte tussendoortje dat je wel MOEST eten, aangezien een andere keuze minder makkelijk of niet beschikbaar is of was.

Zo maakt het niet uit, hoe druk de week erna ook is en hoeveel tijdgebrek je ervaart in die week zelf; dit hoeft dan geen argument meer te zijn om iets makkelijks en minder voedzaams wel te MOETEN eten wegens gebrek aan tijd of mogelijkheid of beschikbaarheid van hetgeen voedzamer is…toch?!

Waar ga jij dit uur creëren?
Wat ga jij allemaal voorbereiden in dit uur?
Welke variaties hierop kan en wil en ga jij bedenken?
Welke rust en controle welke je wellicht normaal niet ervaart in een drukke week, kan en zal hieruit voort kunnen komen?

Zorg je er wel voor, aangezien dit je voeding voor heel wat dagen betreft en je gezondheid hierdoor wordt beïnvloed, dat de ingrediënten van mooie kwaliteit zijn? Bijvoorbeeld biologisch, puur, onbewerkt, rauw, zonder toevoegingen, grasgevoerd, vrije uitloop etc. Net zoals de vetten waarin je deze mooie ingrediënten bereidt mooie, pure, onbewerkte vetten betreffen welke geschikt zijn om te verhitten.

Deel op:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Laat een reactie achter