Gezondheid

Buikvet bij vrouwen, waarom dit zo slecht kan zijn en hoe je het eraf krijgt

Buikvet bij vrouwen, waarom dit zo slecht kan zijn en hoe je het eraf krijgt

Buikvet, de meeste vrouwen hebben het in meer of meerdere mate. Ach zou je denken, wat maken die zwembandjes nou uit? Beetje meer om van te houden zeggen ze en het hoort toch ook bij het ouder worden? Zeker waar en het zou ook niet zo veel uitmaken, ware het niet dat buikvet wel degelijk schadelijk is voor onze gezondheid. 

Onderzoek wijst uit dat buikvet serieuze gezondheidsrisico’s met zich mee brengt. Buikvet is namelijk een belangrijke risicofactor voor het krijgen van diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Maar hoe weet je nou of je te veel buikvet hebt? Hier is vrij eenvoudig achter te komen door je buikomvang te meten. Je meet je buikvet door een meetlint te plaatsen tussen het bovenste punt van je bekken en je onderste rib. De hartstichting houdt aan dat een buikomvang van 88cm of meer bij vrouwen en bij mannen van 102 cm of meer het risico op hart- en vaatziekten vergroot. 

Het voedingscentrum is zelfs nog iets strenger, zij geven aan dat een middelomvang bij vrouwen tussen de 80 en 88 cm wijst op overgewicht en dat een middelomvang van boven de 88 cm wijst op op obesitas. Bij mannen is dit tussen de 94 en 102 cm met een middelomvang vanaf 102 cm wat bij mannen wijst op obesitas. 

Het goede nieuws is dat je je buikvet gelukkig wel degelijk kunt verminderen. Tips om je buikvet te verminderen vind je hieronder:

1 Zorg voor een gezond dieet. Focus je bijvoorbeeld op een meer plantaardig dieet, dus veel groente, fruit en vezels. Probeer zo min mogelijk suiker en slechte vetten te eten. Slechte vetten vind je vooral in vlees, kaas, en bijvoorbeeld chips. Goede vetten daarentegen zijn juist goed, deze vind je onder andere in vis, noten en avocado’s.

2 Vervang frisdrank door water of thee.

3 Denk om je porties. Zelfs wanneer je gezonde keuzes maakt tellen calorieën snel op. Dus eet kleinere porties dan je gewend bent en zorg dat je niet volledig vol zit. Je hersenen krijgen pas veel later het seintje dat je verzadigd bent. 

4 Tegenwoordig kun je ook buikvet verwijderen door vet te bevriezen. Dit klinkt eng, maar is het niet. Het is veilig en je hebt geen hersteltijd nodig. Door je vet te bevriezen op de plekken waar jij het kwijt wilt worden vetcellen afgekoeld zodat ze afsterven. Je lichaam voert deze cellen vervolgens op een natuurlijke wijze af en wanneer de vetcellen eenmaal zijn afgevoerd komen ze ook niet meer terug.

5 Bewegen is altijd belangrijk. Wekelijks zou je minimaal 150 minuten gemiddelde bewegen moeten krijgen zoals fietsen of wandelen. Of 75 minuten intensievere beweging zoals hardlopen. Maar als je echt gewicht wilt verliezen door beweging zal je trainingsschema er intensiever uit moeten zien. 

Het is sowieso goed om te onthouden dat om te vermijden dat je gewicht weer terugkomt het veel beter is om rustig af te vallen. Succes!

Consent wijzigen