Burn-out

4 (wetenschappelijke onderbouwde) tips om tot rust te komen als je je overprikkeld voelt

4 (wetenschappelijke onderbouwde) tips om tot rust te komen als je je overprikkeld voelt

Oververmoeid, paniekgevoelens, benauwdheid, angst, rusteloos, zenuwen die door je lichaam gieren, somberheid.. zomaar wat gevoelens die je kunt ervaren als je overprikkeld bent. In deze tijd en maatschappij is helemaal niet gek dat we overprikkeld raken. We staan constant ‘aan’ en moeten ons best doen om rust te krijgen. Ook de wetenschap erkent dat we ons overprikkeld kunnen voelen en daarom is er onderzoek gedaan naar hoe je weer tot rust kunt komen. Hieronder vind je 4 wetenschappelijk onderbouwde tips om tot rust te komen als je overprikkeld bent:

1 Erken en accepteer je gevoelens
Schrijf op hoe je je voelt, praat met een vriendin of je partner over je gevoelens of sluit je simpelweg zonder afleiding samen met je gevoelens af. Het kan je helpen om je erkennen dat we een lastige emotie voelen -angst, zenuwen, stress, somberheid. Onderzoek toont aan dat wanneer we erkennen dat we een lastige emotie voelen we dit gevoel minder lang en minder intensief voelen.

2 Wees bewust dankbaar voor de kleinste dingen
Voordat jij aan je dag begint schrijf je eerst 3 dingen op waar je in je leven dankbaar voor bent, hoe chaotisch en gestrest je leven er op dit moment ook uit ziet.
Negativiteit trekt negativiteit aan: als je gestrest bent dan is je brein extra gevoelig voor negativiteit. Dit betekent dat je dus sneller geraakt wordt door dingen die stressvol of frustrerend zijn. Door bewust dankbaar te zijn kun je de neiging van je brein om zich te focussen op wat verkeerd is ombuigen naar iets positiefs.  Daarnaast kan focussen op je dingen die goed zijn in je leven je eraan herinneren dat de stress en chaos die je nu voelt niet de enige dingen in je leven zijn.

3 Wees lief voor jezelf
Vraag je zelf één keer per dag af: “Wat zou ik nu heel prettig of troostend vinden?” en neem vervolgens 5 tot 10 minuten de tijd om dit te doen. Jouw 10 minuten van zelfzorg kan een meditatie zijn, een korte wandeling (wetenschappelijk aangetoond dat het je direct een oppepper geeft) of een stuk lezen uit je boek.

Je kunt niet weggeven wat je niet hebt, daarom is het zo belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Juist op momenten dat je overprikkeld bent.

4 Ga een dagje of avondje naar de sauna
Omdat in de sauna door de warmte je spieren kunnen ontspannen is je lichaam in staat om diepgewortelde spanningen los te laten. Daarnaast moet je in de sauna nou eenmaal je telefoontje in je locker houden, wat betekent dat je even helemaal los kunt komen van prikkels van buiten. In de sauna heerst er rust en kun je tot jezelf komen. Nog een voordeel van de sauna is dat de warmte het vrijkomen van endorfine stimuleert. Endorfine is een stofje wat vrijkomt in de hersenen wat leidt tot het gevoel van geluk.

Deel op:
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •