Geluk

9 tips voor als je wilt beginnen met mediteren

9 tips als je wilt beginnen met mediteren
Femke de Jager
Geschreven door Femke de Jager

Mediteren heeft heel veel voordelen. En het goede nieuws is dat iedereen kan mediteren. Maar als je nog nooit gemediteerd hebt, kan het in het begin moeilijk lijken om ermee te beginnen. Daarom geef ik je hier een aantal handige tips voor als je wilt beginnen met mediteren.

1. Probeer vooraf geen verwachtingen te hebben
Mediteren doe je niet goed of fout. Het gaat erom dat je de bewuste inspanning doet om even tijd voor jezelf te nemen, je hoofd leeg te maken en je op het huidige moment te focussen. Probeer geen verwachtingen te hebben over hoe het zou moeten gaan. Het gaat hoogstwaarschijnlijk toch anders. Het gaat zoals het gaat, en het is goed zoals het gaat. Als je dat onthoudt, is elke meditatiesessie een succes.

2. Wees lief voor jezelf
Je zult misschien niet meteen het gevoel hebben dat het mediteren lukt of dat je er iets aan hebt. En je zult waarschijnlijk merken dat je geest zeker in het begin alle kanten opgaat. Zoek niet de schuld bij jezelf; dat je het dan wel niet goed zult doen. Merk op gewoon op wat er gebeurt, zonder er een waardeoordeel aan te hangen en begin opnieuw. Net zo vaak als voor jou nodig is.

3. Zoek een geschikte plek om te mediteren
Mediteren lukt het best als je ergens alleen kunt zijn, waar je niet gestoord wordt. Probeer een plekje voor jezelf te creëren, waar je zo min mogelijk afgeleid wordt door dingen om je heen en waar je het fijn vindt om te zijn. Ikzelf heb, heel luxe, een eigen kamertje voor yoga en mediteren. Met alleen een yogamat, meditatiekussen, relaxte stoel, en een tafeltje met een paar boeken. Als ik die kamer binnen kom, wordt ik vanzelf al wat rustiger, wat het mediteren natuurlijk ten goede komt. Maar je hoeft zeker geen aparte kamer te hebben om te mediteren. Een rustig hoekje in je slaapkamer kan ook al heel geschikt zijn.

4. Let op je houding
Er zijn verschillende houdingen waarin je kunt mediteren. Een goede houding is erg belangrijk. Het helpt je alert te blijven en het mediteren langere tijd vol te houden. Je zult merken dat dat in het begin nog even zoeken is wat voor jou de juiste houding is of dat de houding moeilijk vol te houden is. Probeer toch zoveel mogelijk de juiste houding aan te houden. Als je zittend mediteert, is het belangrijk een rechte rug te houden. (Yoga)oefeningen kunnen helpen om je buik en rugspieren sterker te maken, wat je helpt om een rechte rug te houden.

5. Investeer in een meditatiekussen
Een goede houding is zoals gezegd belangrijk. Een meditatiekussen helpt daar echt bij, zeker als je nog niet gewend bent om langere tijd in bijvoorbeeld kleermakerszit te zitten. Natuurlijk kun je ook met gewone kussens proberen de juiste houding te vinden. Maar ik heb gemerkt dat sinds ik op een meditatiekussen mediteer ik toch veel fijner zit, wat mijn meditatiesessie ten goede komt.

6. Experimenteer met meditatietechnieken
Er zijn veel verschillende meditatietechnieken. Als je begint met mediteren is het verstandig om te experimenteren met de diverse technieken en uit te zoeken welke techniek het beste voor jou werkt. Technieken die heel geschikt zijn als je begint met mediteren zijn bijvoorbeeld de ademhalingsmeditatie en geleide meditatie.

7. Mediteer op een min of meer vast moment
Als je op een vast moment mediteert, bijvoorbeeld ’s ochtends na het opstaan of ’s avonds voor het slapen gaan, helpt dat je een routine op te bouwen. Maak bijvoorbeeld de afspraak met jezelf dat je een aantal keer per week voor het slapen gaan mediteert. Je weet dan waar je aan toe bent en loopt minder risico tegen het mediteren aan te hikken. Je zult merken dat je op den duur echt naar de meditatie uit gaat zien. Ik mediteer elke avond voor het slapen gaan. De ene keer wat langer dan de andere keer, maar ik zit iedere avond op mijn kussen. Het is echt een momentje voor mezelf na een lange drukke dag en het helpt me ook beter te slapen.

8. Probeer vooraf je geest al een beetje leeg te maken
Probeer voordat je gaat mediteren al een beetje in de stemming te komen. Het is misschien niet het beste idee om meteen na een heftige discussie op je kussen te gaan zitten. Als je merkt dat je met nog heel veel dingen in je hoofd bezig bent, kun je die voordat je gaat mediteren bijvoorbeeld opschrijven. Dan heb je ze letterlijk van je af geschreven en kun je met een rustiger geest aan je meditatie beginnen.

9. Draag loszittende kleding
Als je langere tijd in een bepaalde houding wilt zitten, is het vervelend als je afgeleid wordt door kleding die niet lekker zit. Draag daarom kleding die niet knelt en waar je je fijn in voelt. Omdat je langere tijd stil zit, is het ook verstandig om je warm genoeg te kleden. Draag daarom lekkere warme sokken en sla eventueel een sjaal om je heen.

Als je een poosje bezig bent met mediteren, zul je merken dat het echt een fijne en waardevolle activiteit is die je voor jezelf doet. Ik hoop dat ik je met deze tips alvast wat op weg heb geholpen!

Over de schrijver

Femke de Jager

Femke de Jager

Ik ben mama van twee jonge kindjes en heb daarnaast een fulltime baan. Gezond eten, gezond leven en een goede balans zijn voor mij en mijn gezin erg belangrijk. Al sinds ik na mijn studie ben begonnen met werken maken meditatie en mindfulness een belangrijk onderdeel van mijn dagelijkse leven uit. Ik ben daarnaast altijd op zoek naar dingen die een beetje meer zen in mijn leven en dat van mijn gezin kunnen brengen. Met mijn eigen website www.zensible.nl neem ik je in mijn zoektocht mee.
www.zensible.nl