Gezondheid

Niet vooruit te branden? Zeven tips om meer energie te krijgen

Niet vooruit te branden? Zeven tips om meer energie te krijgen

 ’s Ochtends met een zwaar gevoel opstaan, geen puf hebben en de hele dag te futloos zijn om activiteiten te ondernemen. Tijd om in actie te komen en hier wat aan te doen. Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet .

1. Sporten 
Het is lastig om in beweging te komen wanneer je liever op de bank ligt, maar toch krijg je van sporten juist meer energie. Je hoeft heus geen intensieve en lange training te doen. Regelmatig fietsen of stevig wandelen is voldoende om meer energie op te doen. Bovendien is het heerlijk om na een lange werkdag je hoofd leeg te maken door te sporten. 

2. Eet gezond 
Bij vermoeidheid stel je heel veel dingen uit. Wat dacht je van die ziektekostenverzekering die je graag over wilt sluiten? Of facturen die betaald moeten worden? Klusjes waar je geen puf voor hebt. En in koken? Daar heb je helemaal geen zin in. Toch is het niet handig om elke dag kant- en klaar maaltijden te eten of snacks. Je bloedsuiker gaat behoorlijk schommelen van al die suikers. Wanneer je zilvervliesrijst, aardappelen of bonen gaat eten zijn de suikers in je lichaam een stuk stabieler. Ook zijn deze maaltijden voedzamer en zit je er langer vol van. Hierdoor heb je minder behoefte aan koekjes, snoepjes en chips. 

3. Ga naar buiten 
Het is fijn om buiten in het zonnetje te zitten, maar wist je dat de zon je ook nog eens energie geeft? Door zonlicht maakt je lichaam vitamine D en het gelukshormoon serotonine aan. Het is daarom goed om elke dag een frisse neus te nemen. In de winter is het lastiger om voldoende zonlicht te pakken. Koop vitamine D bij de apotheek of de drogist om ervoor te zorgen dat je voldoende binnenkrijgt. Naast vitamine D is vitamine B12 een flinke energiebooster. Deze vitamine is te vinden in dierlijke producten. Wanneer je vegetariër of veganist bent is het noodzakelijk om deze vitamine te slikken. 

4. Zorg voor voldoende slaap 
Door niet goed te slapen raak je oververmoeid. Je reactievermogen gaat achteruit en je bent geprikkeld en humeurig. Slaap is zowel voor je geest als je lichaam van belang. Als volwassene heb je ongeveer aan zeven tot acht uur slaap genoeg. Kom je ’s avonds slecht in slaap? Probeer dan verschillende rituelen uit. Probeer eens om de televisie eerder uit te zetten en met een boek naar bed te gaan. Of drink nog een kopje thee voor het slapengaan. Neem absoluut geen telefoon mee naar bed. Uit onderzoek blijkt dat je hersenen hierdoor zeer actief blijven. 

5. Vermijd stressvolle situaties
Mensen die constant gestrest zijn voelen zich gesloopt. Niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk. Op een dag krijg je de zaken niet meer voor elkaar. De gedachte om een zorgverzekering af te sluiten kan genoeg zijn om in huilen uit te barsten. Zoek ontspanning en vraag collega’s om hulp. 

6. Drink met mate
Drink je regelmatig alcohol? Het kan best zijn dat je hierdoor last hebt van vermoeidheid. Je zult merken dat wanneer je minder gaat drinken je meer energie krijgt. Datzelfde geldt overigens ook voor roken. Wanneer je het lastig vindt om alcohol helemaal te laten staan drink dan sowieso niet voor het slapengaan. Je valt misschien makkelijker in slaap, maar de kwaliteit van de slaap is een stuk minder. 

7. Drink voldoende water 
Je lichaam heeft water nodig om goed te kunnen functioneren. Drink je overdag te weinig dan kan het zijn dat je je vermoeid voelt. Drink minimaal anderhalf tot twee liter per dag. Kinderen hebben genoeg aan een tot anderhalve liter per dag.