Langzaam, heel langzaam word ik wat wijzer als het gaat om mijn huidverzorging en make-up. Ik was degene die die zonnebrand in de oranje verpakking kocht omdat ik de vrouw uit de reclame zo prachtig vond… Ook die dure crèmes bij het warenhuis vond ik altijd zo fijn, ze gaven een gevoel van luxe en ik had het idee dat ik er toch een stukje mooier van werd.
Wat dacht je bijvoorbeeld van zo’n luxe crème met hyaluronzuur, wat belooft om nieuw collageen aan te maken? Collageen is het elastisch weefsel wat de huid een jong aangezicht geeft, klinkt top toch? Alleen is het zo dat hyaluronzuurmoleculen zo groot zijn dat ze nooit door de huid heen kunnen komen… totale onzin dus deze belofte. Oké dan die shampoo met diamantpoeder, nou dan moet je haar wel gaan glanzen… In werkelijkheid is die diamantpoeder gekristalliseerde koolstof is wat ook wordt gebruikt als schuurmiddel, tja.
Ik ben me gaan verdiepen in cosmeticaproducten en hun vaak valse beloftes toen ik ging samenwerken met Naïf. Naïf is een Nederlands nononsense huid-verzorgingsmerk. Zij strijden juist tegen de valse beloftes en harde chemicaliën in huidverzorging. Hun motto is dan ook: “No chemicals, no bullshit.” Hun visie is daarom: “We willen dat jij weer naïef de winkel in kan lopen zonder misleid te worden door claims en producten die slecht zijn voor mens en natuur. Dat doen we simpelweg door de allerbeste producten te maken die vriendelijk zijn voor de huid en omgeving.”
De producten van Naïf zijn vegan, animal friendly, vrij van microplastics, nanodeeltjes en biologisch afbreekbaar. Daarom ben ik ook zo trots op deze samenwerking, want ik word langzaam wat wijzer als het op natuurlijke producten aankomt en ik vind het super om mijn nieuw verworven kennis met jullie te delen!
Toen de oprichters van Naïf kinderen kregen ging er een wereld voor ze open. Zij kwamen er namelijk achter dat zelfs in babyverzorging schadelijke ingrediënten zaten. Daarom besloten ze om Naïf op te zetten, huidverzorging zonder bullshit voor baby’s en kinderen. Maar ja niet alleen onze kinderen willen pure kwaliteit, wij moeders (en vaders natuurlijk) willen ook producten zonder harde chemicaliën met pure ingrediënten die niet schadelijk voor ons zijn. Zo is de volwassen-lijn van Naïf ontstaan.
Eigenlijk is het ook hartstikke logisch om cosmetica met pure ingrediënten en zonder bullshit te gebruiken! Wij vrouwen gebruiken dagelijks gemiddeld 12 verschillende cosmeticaproducten met daarin 168 unieke ingrediënten. Zelfs als je niet zo veel cosmeticaproducten gebruikt kom je dus elke dag al met honderden stoffen in aanraking waarvan je geen idee hebt wat voor effect ze op je lichaam hebben. Niet echt een fijn gevoel als je weet dat maar 20% van die stoffen getest is op veiligheid…
Heftig want harde chemicaliën die in make-up, toiletartikelen en voedselverpakkingen zitten zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat vrouwen sneller in de menopauze komen. Dit concludeert een researchteam van de Washington University in St. Louis in Amerika. De sporen van je make-up kunnen zelfs worden teruggevonden in je urine.. en al na 3 dagen gebruik van natuurlijke make-up en huidverzorging zitten er stukken minder giftige stoffen en schadelijke hormonen in je lichaam.
Daarom is het ook zo goed dat er tegengeluiden komen! Merken die open en eerlijk willen zijn. Merken als Naïf die geen valse beloftes doen en die alleen gebruik maken van ingrediënten die de natuur te bieden heeft. Zodat je als vrouw gewoon een lekkere handcrème kunt gebruiken zonder dat je direct harde chemicaliën binnenkrijgt en je ’s ochtends uit de douche zonder zorgen je huid kunt hydrateren met een heerlijke dagcrème (en geloof mij, deze producten zijn echt super fijn).
Ik hoop heel erg dat ik je met dit artikel een stukje wijzer en bewuster heb kunnen maken. Zodat je weet dat je een keuze hebt en dat er merken zijn die wel producten maken zonder alle bullshit en valse beloftes. Neem eens een kijkje op de site van Naïf. Hier vind je meer informatie en de heerlijke (en leuk geprijsde!) producten van Naïf.