Geluk

Hoe overwin je emotionele pijn?

7 signalen dat je afstevent op een burn-out
Jurriaan de Haas
Geschreven door Jurriaan de Haas

Je vriend maakt het uit, er komt een belangrijk persoon in jouw leven te overlijden of een scheiding met de liefde van je leven. Dit kunnen allemaal oorzaken zijn met als gevolg: emotionele pijn.
Deze gevolgen kunnen van grote invloed zijn op je fysieke en mentale gezondheid. Prestaties gaan achteruit, je sociale contacten lopen minder en je krijgt steeds minder zin om dingen te ondernemen. Je energie gaat voornamelijk naar je verdriet en de pijn. Je eigenwaarde gaat achteruit en je kunt zelfs in een depressie komen. In dit geval gaan we vaak op zoek naar uitvluchten.

4 Tips om je te helpen je deze emotionele pijn te overwinnen:

Erkenning
Om deze emotionele pijn te overwinnen zijn meerdere mogelijkheden beschikbaar. Wat ten eerste belangrijk is dat je het probleem erkent. Als je niet accepteert dat er een probleem is dan kun je het ook niet oplossen. Het wegdrukken van bepaalde emoties kan er toe leiden dat jij je fysiek en mentaal ziek gaat voelen. Het heeft geen zin om de pijn te verleggen. De pijn zit van binnen. Confronteer de pijn. Probeer jezelf eens van een afstand te bekijken en bepaal dan hoe slecht de situatie is. Je bent misschien gewend om deze emoties weg te duwen, maar nu vraag ik je om die emoties er te laten zijn zoals ze zijn. Als de problemen op een andere manier worden benaderd dan zie je vaak in dat het niet het einde van de wereld is en er vaak nieuwe deuren open gaan.

Meditatie
Meditatie kan een goede manier zijn om je gevoelens een plek te geven. Door te mediteren leer je alles meer van een afstand te bekijken. Je eigen waarheid is misschien niet de echte waarheid. Meditatie is een middel om daar achter te komen. Je leert op een andere manier te kijken naar problemen. Dit is nodig om er aan te werken. Er zijn verschillende manieren van mediteren. Een wandeling door het park kan al erg helpen.

Voeding
Een gezond voedingspatroon kan enorm bijdragen aan een gezonde geest. Door voedzaam te gaan eten bevorder je de mentale gezondheid net als dat het je fysieke gezondheid op positieve wijze beïnvloed. Hoe voedzamer de voeding hoe beter je hersenen gaan functioneren. Wat je eet is van invloed op je stemming en gezondheid. Kies er dus voor om voedzaam te eten in een patroon wat bij je past. Kies voor goede granen, fruit, groente en gezonde vetten. Probeer toegevoegde suikers te minderen. Deze zorgen voor grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Dit gaat vaak samen met stemmingswisseling. Niet ideaal voor het verbeteren van je emotionele pijn.

Sport en beweging
Erkenning en vormen van meditatie zijn soms zwaar en confronterend. Je kunt al snel in gedachtes blijven hangen en er in gaan geloven. Sport en beweging kunnen er voor zorgen dat je even nergens aan hoeft te denken. Regelmatig sporten zorgt voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Na inspanning komt ontspanning. Tijdens deze ontspanning zal je merken dat je helder bent en alles wat meer van een afstand kun beoordelen. Van sporten krijg je meer energie. Energie die je hard kunt gebruiken om je
verder te helpen.

Vind je het moeilijk om door deze lastige periode heen te komen? Vraag dan hulp van vrienden of familieleden. Een coach kan je ook helpen het juiste pad te vinden.

Deel op:
  •  
  •  
  •  
  •  

Over de schrijver

Jurriaan de Haas

Jurriaan de Haas

In een tijd waarin de wetenschap ons precies kan vertellen wat wel of niet goed voor ons is raken we toch compleet verdwaald en lijkt het dat we steeds meer kampen met levensstijl gebonden aandoeningen. Ik wil niet de zoveelste health guru zijn. Wel geloof ik erg in inspiratie, ontspanning en eerlijkheid. Inspiratie voor de nodige intrinsieke motivatie. Ontspanning, omdat te veel stress ons letterlijk ziek maakt en eerlijkheid omdat we elkaar moeten kunnen vertrouwen. Juist als het gaat om onze gezondheid.