Bewegen Gezond gewicht Gezondheid

Elke week deze afstand hardlopen kan je helpen afvallen

Zo voorkom je hardloop blessures

Als je het gevoel hebt dat hardlopen meer als marteling dan als ontspanning voelt hebben we goed nieuws voor je! Een nieuwe studie toont aan dat je helemaal niet zo heel veel hoeft te rennen om gewicht te verliezen en je gezondheid te verbeteren.

De resultaten van deze studie, die zijn gepubliceerd in The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, tonen aan dat deelnemers niet zo lang hoefden te joggen om succesvol af te vallen. Ze hoefden maar ongeveer 5 km per week hard te lopen voor een goed resultaat. 

Voor een periode van 12 maanden lieten de Nederlandse onderzoekers 538 beginnende hardlopers vragenlijsten invullen over hun motivatie om te rennen en hun eetgewoontes. Elke deelnemen werd gewogen en hun lichaamsvet werd opgemeten, daarnaast kregen ze een GPS apparaat om hun afstanden mee te meten. Geen enkele hardloper kreeg hardloopinstructies of trainingsadvies van de onderzoekers.

Na 12 maanden werden de resultaten van alle hardlopers op een rij gezet en zo kwamen de onderzoekers erachter dat de deelnemers die elke week 5 km renden, terwijl ze een gematigd voedingspatroon aanhielden het meeste vet waren verloren.

De resultaten zagen er als volgt uit:

Goed: Hardlopers die gemiddeld minder dan 5 km per week liepen en die opletten wat ze aten verloren gemiddeld  3,55 kg.

Beter: Hardlopers die gemiddeld meer dan 5 km per week liepen en die hun voedingspatroon niet aanpasten verloren gemiddeld 3,81 kg.

Beste: Hardlopers die gemiddeld 5 km per week liepen en die opletten wat ze aten verloren gemiddeld 5,58 kg.

Natuurlijk is het logisch dat, wanneer je af wilt vallen, je moet bewegen en op je voeding moet letten. Maar het fijne aan deze studie is dat je nu weet dat je geen marathon loper hoeft te worden om af te vallen van hardlopen.

Deel op:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •