Bewegen Geluk

De meest gebruikte excuses om niet aan yoga te doen

Wat Yoga voor mij betekent

Er zijn zo veel excuses te bedenken om niet aan yoga te doen. Misschien zit je zelf ook wel te twijfelen of je yoga moet gaan beoefenen, maar hebben je excuses het tot nu toe nog gewonnen. Misschien wordt het tijd om je excuses te overwinnen!

Hieronder vind je de meest gebruikte excuses om niet aan yoga te doen en wat je er aan kunt doen om deze te overwinnen:

Ik ben niet lenig genoeg voor yoga
Je ziet zo’n lenige yogi op de cover van bijvoorbeeld een yogamagazine en je denkt bij jezelf: Oké dit ga ik dus nooit redden. Maar het maakt helemaal niet uit dat je niet lenig bent. Wanneer je consequent yoga beoefent word je vanzelf stukken flexibeler, waarschijnlijk zelfs meer dan je zelf ooit voor ogen hebt gehad. Wanneer je er wat tijd en moeite in stopt word ook jij leniger van yoga.

Ik ben veel te druk om aan yoga te doen
Hoe drukker jij het hebt, hoe belangrijker het is om tijd voor jezelf te nemen. Wanneer je op de mat ligt is het jouw moment om op te lawaarom is meditatie goedden. Yoga kan je hoofd leegmaken wat jou een betere nachtrust geeft en een meer uitgerust gevoel in de ochtend. Probeer een andere activiteit te laten vallen, zoals tv kijken of social media. Maak van yoga een prioriteit en je zal zien dat je gaat genieten van alle voordelen die yoga te bieden heeft.

Ik ben te oud voor yoga
Wanneer je wat ouder bent is het wellicht goed om nog wat bewuster met je lichaam om te gaan, aangezien je gelimiteerd kan worden door bijvoorbeeld gezondheidsproblemen of evenwichtsstoornissen. Maar dat hoeft geen obstakel te zijn! Poses kunnen worden aangepast en ze kunnen op een rustiger tempo worden gedaan. Yoga is niet alleen voor jonge mensen. Het enige wat we kunnen doen in het leven is ergens starten en vanuit dat punt verder gaan.

Ik heb te veel blessures of lichamelijke beperkingen
Er zijn verschillende yoga programma’s ontwikkeld voor allerlei lichamelijke beperkingen of ziektes. Uiteraard is het wel altijd goed om eerst met je dokter te overleggen. Maar als je wat research doet en je wilt echt, dan zou je een yogastijl moeten kunnen vinden die voor jou geschikt is.

Ik zie er nou niet bepaalt uit als een ‘yogi’
Hoe ziet een yogi er dan uit? Want een yogi is echt niet die slanke lenige man of vrouw die jij nu misschien in je hoofd hebt. Ook yogi’s komen in allerlei verschillende ‘soorten’ en ‘maten’. Je hebt absoluut geen perfect figuur of een strakke yogabroek nodig om aan yoga te doen.

Ik vind yoga studio’s nogal intimiderend
Heb jij ook het idee dat wanneer je de eerste aan een yoga meedoet iedereen op jou zal gaan letten omdat jij niet lenig bent en je geen idee hebt wat je moet doen? Dit is niet zo! Andere studenten letten niet op jou, iedereen is tijdens de les met zichzelf bezig. Eigenlijk zijn de meeste yogi’s vriendelijk en enthousiast. Maar mocht jij je toch niet zo op je gemak voelen, kijk verder. Zoals er een yogastijl voor iedereen is, is er ook en yogastudio voor iedereen.

Ik vind yoga te ‘zweverig’
Yoga leert ons om lichaam, geest en bewustzijn in balans te brengen. Het helpt je om je innerlijke wereld te begrijpen door middel van beweging, ademhaling en meditatie. Mensen van allerlei culturen en religieuze achtergronden kunnen yoga beoefenen. Het klopt dat yoga wordt gezien als een spirituele oefening. Maar het hangt van jou af hoe je dat spirituele onderdeel interpreteert en wat je er mee doet.

Als jij je hier zorgen over maakt vraag dan aan je yogaleraar wat zijn of haar werkwijze is en als jij je hierbij niet op je gemak voelt kun je altijd een andere leraar of yogastijl uitproberen. Zoals in elk klaslokaal is de band tussen de leraar en de leerling belangrijk want het bepaalt hoe comfortabel jij je voelt.

Dus waar wacht je nog op? Stop met het verzinnen van smoesjes en probeer het gewoon. Trek aan waar jij je prettig in voelt, respecteer je limieten van je lichaam en zet je hart en geest open voor nieuwe ervaringen. Zodat je zelf kunt ervaren of yoga iets voor jou is.

MindBodyGreen

Deel op:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •