Gezondheid

Een simpele meditatieoefening waarmee je makkelijker in slaap valt

Sneller in slaap vallen

Vreselijk, je ligt in je bed maar je kunt niet slapen. Je ligt maar te draaien en er gaat van alles door je hoofd. Vaak word je nog onrustiger als weet dat je er de volgende morgen vroeg weer uit moet en je per uur bijhoudt hoeveel slaap je nog kan pakken. Met meditatie kun je de constante stroom gedachtes even pauzeren en rust in je hoofd en je lichaam brengen.

Hieronder vind je een meditatieoefening die je hele lichaam helpt te ontspannen waardoor het makkelijker wordt om in slaap te vallen.

Stap 1
Voel je lichaam en adem 5 keer diep in en uit. Voel dat de spanningen die je gedurende de dag hebt opgebouwd uit je lichaam vloeien wanneer je uitademt.  Concentreer je vervolgens op je buik, voel je buik bewegen wanneer je in- en uitademt.

Stap 2
Voel hoe je lichaam rust op het matras, voel hoe je benen, billen, rug en hoofd steunen op je matras. Voel waar de zwaartepunten liggen en waar je lichaam dus zwaarder op het matras leunt. Probeer zo comfortabel mogelijk te liggen. Voel ook of je mond ontspannen is, maak een grimas zodat alle spanning van je gezicht afstroomt.

Stap 3niet kunnen slapen mediteren
Luister naar de geluiden om je heen. Probeer je niet te storen aan de geluiden maar accepteer dat deze geluiden nu aanwezig zijn.

Stap 4
Nu ga je alle onderdelen van je lichaam in je hoofd af. Je begint beneden bij je voeten en zo werk je langzaam omhoog naar je hoofd, geef elk lichaamsdeel één voor één aandacht en laat het lichaamsdeel ontspannen. Dus: voeten ontspan, voetzolen ontspan, tenen ontspan, linker kuit ontspan, rechter kuit ontspan. Waarschijnlijk ben je al in slaap gevallen voordat je bij je hoofd aan bent gekomen.

Stap 5
Ben je nog steeds klaarwakker na deze oefening? Doe hem opnieuw en als het nodig is weer opnieuw op een gegeven moment zal je lichaam gaan ontspannen. En onthoud, oefening baart kunst; hoe vaker je deze oefening doet hoe makkelijker het zal gaan.

Welterusten.

Deel op:
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •