Geluk

8 Gewoontes van zeer emotioneel intelligente mensen

8 gewoontes van mensen met een hoge emotionele intelligentie

Hoe groot is de impact van emotionele intelligentie (EQ) op je persoonlijke en zakelijke succes? Het antwoord is: heel groot! Je EQ heeft effect op de manier waarop we ons gedrag managen, ons door sociale aangelegenheden navigeren en de manier waarop we persoonlijke beslissingen nemen.

Onderstaand vind je 8 gewoontes van mensen die emotioneel zeer intelligent zijn:

1 Ze blijven altijd onverminderd positief
Mensen met een hoog EQ laten hun humeur niet verpesten door dingen die ze niet in de hand hebben. Ze weten dat ze bepaalde zaken toch niet kunnen controleren dus laten ze het los. Ze richten hun energie liever op de dingen waar ze wel invloed op hebben. Verschillende studies hebben aangetoond dat optimisten fysiek en mentaal gezonder zijn dan pessimisten. Daarnaast functioneren ze ook beter op hun werk. Onthoud dit de volgende keer dat je vastzit in een negatieve gedachtestroom en blijf positief.

2 Ze weten hoe ze hun gevoelens kunnen omschrijven
Iedereen ervaart emoties, maar niet iedereen is in staat om zijn of haar emoties te identificeren. Dit is jammer want emoties die je niet kunt thuisbrengen worden vaak verkeerd begrepen, wat kan leiden tot irrationele keuzes en verkeerde acties. Mensen met een hoog EQ begrijpen hun emoties. Ze weten dat ze zich soms niet gewoon ‘slecht’ voelen, maar dat ze zich geïrriteerd, gekwetst, gefrustreerd of bijvoorbeeld zenuwachtig voelen. Hoe specifieker het woord dat je kiest om je gevoelens te omschrijven, hoe beter je weet wat het heeft veroorzaakt en hoe je er mee om kunt gaan.

3 Ze zijn assertief
Mensen met een hoog EQ hebben een goed evenwicht in goede manieren, empathie en vriendelijkheid gecombineerd met de vaardigheid om hun grenzen aan te geven. Deze tactvolle combinatie is ideaal voor het omgaan met conflicten. Wanneer de meeste mensen geïrriteerd zijn dan vertonen ze agressief gedrag. Mensen met een hoge emotionele intelligentie blijven in balans en zijn assertief wanneer ze reageren op bepaalde dingen.

4 Ze hebben interesse in andere mensen
Of ze nou introvert of extravert zijn, emotioneel intelligente mensen zijn nieuwsgierig naar iedereen om hen heen. Deze nieuwsgierigheid is een product van hun empathie, en is zelfs één van de meest aanwezige eigenschappen van iemand met een hoog EQ. Hoe meer je om andere mensen geeft, hoe meer interesse je voor ze hebt.

5 Ze vergeven, maar vergeten niet
Ze vergeven andere mensen, zodat ze geen wrok blijven voelen, maar ze zullen nooit vergeten. Mensen met een hoog EQ zullen zichzelf niet naar beneden laten halen door mensen die hen verkeerd hebben behandeld. Maar ze zijn assertief genoeg om het niet een tweede keer te laten gebeuren en zo beschermen ze zichzelf.

6 Ze laten door niemand hun plezier vergallen
Wanneer je gevoel van plezier en tevredenheid worden bepaald door de waardering die je krijgt van anderen en de manier waarop je jezelf vergelijkt met andere mensen dan heb je niet de controle over je eigen geluk. Wanneer mensen met een hoog EQ zich goed voelen over iets wat zij hebben gedaan dan laten ze zich niet door de mening van andere mensen van de wijs brengen. Hoewel jij je niet helemaal kunt afsluiten voor de meningen van anderen, kun jij niet je leven laten bepalen door anderen. Wat andere mensen ook zeggen, je eigenwaarde komt uit jezelf.

7 Ze zijn moeilijk te beledigen
Emotioneel Intelligente mensen hebben zelfvertrouwen en hebben een gezonde dosis eigenwaarde, daarnaast zijn ze open-minded wat ze een behoorlijk dikke huid geeft.

8 Ze praten niet negatief tegen zichzelf
Een grote stap in het ontwikkelen van emotionele intelligentie is het stoppen met negatief tegen jezelf te praten. Hoe meer je negatief tegen jezelf bent, hoe krachtiger deze negatieve gedachtes worden. Probeer de dingen die je tegen jezelf zegt eens op papier te zetten. Op deze manier kun je op een afstandje bekijken naar de dingen die je tegen jezelf zegt.

Bron Huffingtonpost.com

Foto www.extrapetite.com

Deel op:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •