Geluk

5 dingen die je altijd en overal kunt doen om in het nu te komen

photo 1564463836146 4e30522c2984 810x540 - <strong>5 dingen die je altijd en overal kunt doen om in het nu te komen</strong>

Gedurende de dag wil je nogal eens verdwalen in gedachten: de toekomst, het verleden… het spookt allemaal door je hoofd. Je zorgen maken over wat er mogelijk gaat gebeuren of je druk maken dat je liever iets anders had gezegd of gedaan, we kennen het allemaal. Waar je dan aan voorbij gaat is het huidige moment waarin het vaak helemaal ok is zoals het is. Als je erin slaagt meer in het heden te leven en je daar je aandacht op vestigt en helemaal daar te zijn zul je merken dat je je gelukkiger en minder gestresst voelt. 

Iets dat je hier enorm bij kan helpen is je lichaam. Deze trouwe vriend(in) heb je altijd bij je en is altijd in het huidige moment. Dus om even uit je hoofd, en de toekomst of het verleden te komen, hoef je alleen maar je aandacht te richten op je lijf. 

Een van de volgende 5 dingen kun je vrijwel overal en altijd doen en helpen je om in het nu te komen:

  1. Concentreer je op je ademhaling en haal een paar keer heel rustig en bewust adem. Registreer daarbij waar je ademhaling zich bevindt, hoog in je lichaam of in je buik? Wellicht merk je dat alleen al door er aandacht aan te schenken je ademhaling iets zakt.
  2. Ga met je aandacht naar je voeten. Voel je je voeten nog? (als je heel erg in je hoofd zit vaak niet meer ;)) Hoe maken je voeten contact met de aarde?
  3. Ontspan je mond, je kaken en met name je tong. Leg deze maar eens helemaal los onderin je mond. Je zult merken, het wordt dan heel lastig om nog goed na te denken.
  4. Neem heel bewust een slok drinken of een hap van iets. Richt je aandacht eerst op hoe het eruit ziet, registreer dan de geur, voel de textuur in je mond, en vervolgens de smaak. Deze mindfull oefening brengt je direct naar het huidige moment en je zult ws. ook nog eens veel meer genieten van je eten of drinken. Heb je geen eten of drinken bij de hand richt je aandacht dan op je omgeving en registreer heel bewust: de geluiden, de kleuren, de geur, de temperatuur.
  5. Richt je aandacht op je hart (even je hand op je hart leggen werkt bij mij het beste) en zeg tegen jezelf in gedachten: “ik ben hier”.

Bovenstaande tips werken bij mij heel erg goed. Ik besteed in mijn coachingsessies hier ook graag aandacht aan omdat we vaak maar doordenderen in ons hoofd en in gedachten cirkels blijven draaien terwijl ons lichaam ons kan helpen even daaruit te stappen. Wil je hier meer over weten? Je kunt mij vinden via www.liamcoaching.nl  

Ik kijk ernaar uit van je te horen en ben benieuwd hoe jij in het nu komt.  

Over de schrijver

Avatar foto

Lysanne Horsten / Liam coaching

Ik geloof dat weten wat je wilt, begint bij weten wie je bent. En als je het cadeau ontdekt van leven vanuit jouw kern dit leidt tot een leven met meer liefde. In mijn coachingstraject help ik jou jezelf beter te leren kennen en het onbewuste bewust te maken. Je krijgt inzicht en ik help je los te komen van stagnerende patronen. Zodat jij kiest voor jezelf en het pad loopt dat je hart je influistert.

Consent wijzigen