De meeste van ons kennen het helaas wel. Je hebt best wel plezier in je werk, alleen die ene collega… pfffft die maakt je dagen behoorlijk zwaar. Misschien heeft hij of zij een grote mond, is lui, komt zijn of haar afspraken niet na of schiet iedereens ideeën af zonder zelf met een alternatief te komen. Omgaan met lastige collega’s kan enorm stressvol zijn. Problemen die veroorzaakt worden door collega’s op ons werk kunnen een grote impact op ons leven hebben. Sommige collega’s zijn gewoonweg gemeen of hebben totaal geen compassie voor anderen. Onderstaand vind je tips om met die vreselijke collega om te gaan..
1 Neem niets aan
Als je dingen aanneemt ga je snel de mist in met deze lastige collega’s. Als je denkt te weten wat je collega bedoelt is het goed om niet direct je conclusie te trekken, maar om eerst de reden van zijn of haar gedrag te kennen. Door dingen aan te nemen en een oordeel klaar te hebben vertroebel jij je perspectief. Probeer daarom niets voor de ander in te vullen, maar probeer door te vragen, bijvoorbeeld:
“Gister hadden we samen die meeting en het leek erop dat deze 3 punten erg belangrijk voor je waren? Vond je het belangrijk omdat nog even aan te stippen omdat je het idee had dat ik wat vergeten was toe te voegen?” Op deze manier kom je erachter wat er nou echt belangrijk is, in plaats van dat je dingen aanneemt die misschien niet kloppen.
2 Adem diep in en uit
Soms is het lastig om niet uit je slof te schieten tegen die lastige collega. Adem op dat moment even diep in en uit. Angst en stress activeren je ‘vlucht of vecht’ respons, waardoor je heel snel reageert en je minder kalm bent en minder goed rationeel kunt nadenken. Als je normaal wilt omgaan met je collega is het het beste om je stress te managen zodat je dingen helder blijft zien.
3 Vertel wat je dwars zit
Soms kun je de persoon om wie het gaat het beste apart nemen en op een respectvolle en rustige manier vertellen wat je dwars zit. Geef aan hoe jij je voelt en probeer zinnen vanuit de ‘ik’ vorm te formuleren. Dan komt het vanuit jezelf en verwijt je de ander niets. Want als je zegt: “Jij bent altijd zo direct” dan kan de ander zich aangevallen voelen. Terwijl als je zegt: “Ik voel me soms ongemakkelijk omdat ik het lastig vind om om te gaan met jouw directe manier van communiceren” je de ander niet aanvalt en het op deze manier bij jezelf houdt.
4 Probeer rustig te blijven
Wat er ook gebeurt, probeer altijd rustig te blijven. Verhef niet je stem en blijf kalm, zo blijf je professioneel. Probeer dingen ook niet persoonlijk te nemen (makkelijker gezegd dan gedaan) als je een discussie met iemand hebt. Want zodra je het persoonlijk neemt dan wordt het nog moeilijker om niet emotioneel te reageren.
Ook handig: Hoe je kunt leren om dingen minder persoonlijk te nemen