Geluk

Beweging, slaap en voeding: waarom dit de 3 sleutels voor succes zijn

We zorgen niet altijd even goed voor onszelf. Het is soms ook lastig want het leven vraagt veel van ons. We hebben een baan, misschien een gezin, vrienden en komen tijd te kort en daarom kiezen we al snel voor gemak.

Maar of het nou makkelijk is of niet, onze gezondheid zou altijd op de eerste plaats moeten komen. Eerst onze gezondheid dan ons werk. Daarom is het goed om eerst eens naar de basics te kijken: Beweging – slaap – voeding en waarom je deze 3 elementen niet mag negeren.

Voeding

Het is tijd om te lunchen. Je hebt er een pittige ochtend op zitten. Als je opeens honger krijgt is het makkelijkste om iets te nemen wat voor handen is. Een chocolade reep, een croissantje die je even snel wegwerkt of iets vullends uit de kantine. Het laatste waar je behoefte aan hebt is aan een lichte salade. Maar wat doen al die calorieën en suikers met je productiviteit na je lunch?

Wat je eet heeft wel degelijk invloed op je productiviteit, dus eet verstandig. Voor een onderzoek moesten mensen voor een periode van 13 dagen bijhouden wat ze tijdens de lunch aten, hoe ze zich voelden en hoe ze zich gedroegen. Uit deze studie kwam naar voren dat de deelnemers die minder vet en juist meer fruit en groenten aten zich blijer, meer betrokken en creatiever voelden dan de deelnemers die kozen voor vette en calorierijke lunches. Wat je eet heeft op verschillende manieren wel degelijk invloed op je productiviteit, dus eet verstandig.

Beweging

Bewegen is een goede manier om van je stress af te komen, je af te leiden van de dingen waar jij je druk over maakt en om je fit te voelen! Regelmatig bewegen helpt om symptomen van depressie buiten de deur te houden en het houdt je lijf en geest alert.

Probeer om elke dag te bewegen! Wandel tijdens je pauze, neem de trap in plaats van de lift. Bewegen en sporten is niet iets wat je zou moeten doen, nee het is iets wat je moet doen. Bewegen is iets wat bij een gezond leven hoort, net zoals je tandenpoetsen en je dagelijkse stuk fruit eten.

Slaap

Als je een druk leven hebt dan heb je niet altijd tijd voor een goede nachtrust. Je gaat op tijd naar kantoor of je kinderen moeten eerst nog naar de opvang of school gebracht worden. Na een lange dag eet je snel wat, werkt ’s avonds nog even of je besteedt nog wat tijd aan je gezin en voor je het weet is het al laat en ga je naar bed. En de volgende dag herhaalt dit ritueel zich.. Door je drukke schema heb je ook nog eens moeite om in slaap te vallen en zijn je nachten rusteloos.

Ach is dit zo erg? Ja dit is erg; voldoende slaap is belangrijk. Slaap tekort wordt gelinkt aan meer stress, hogere bloeddruk en een lagere hersenactiviteit. Het is dus wel duidelijk dat je minder goed kunt presteren als je niet voldoende slaapt.

Maar hoe zorg je er nou voor dat je voldoende slaapt? Het is sowieso goed om je te houden aan een vast slaappatroon. Ga dus elke avond om dezelfde tijd naar bed en ga er ‘s ochtends op een vast tijdstip ook weer uit. Geef je geest de tijd om tot rust te komen voordat je in bed gaat liggen. Anders staar je het eerste uur alleen maar naar het plafond. Dus dim de lichten een uur voordat je naar bed gaat, leg je telefoon weg en klap je laptop dicht en laat je geest tot rust komen door een boek te lezen, een stukje te wandelen of nog even te puzzelen.

Je komt verder in het leven als je goed voor jezelf zorgt. Het zorgt ervoor dat je succesvoller bent, maar nog veel belangrijker: het zorgt ervoor dat je gelukkiger bent!