Burn-out Geluk

Bang voor een terugval van je burn-out? Zo reken je af met dat gevoel! 

Terurgval na je burn-out
Tessa Brik
Geschreven door Tessa Brik

Oh nee, daar zijn die eerste symptomen weer! Hoewel een burn-out door iedereen op een andere manier kan worden ervaren, kennen de meeste van ons ‘herstellende’ de horror van de terugval wel.

Soms zijn de klachten tijdens een terugval zo heftig dat het een ‘nieuwe’ angst kan veroorzaken: de angst om terug te vallen. Zo kun je bijvoorbeeld gestrest of paniekerig raken op het moment dat je het gevoel hebt de controle te verliezen of als je de eerste symptomen van overbelasting weer voelt opkomen. Bang zijn om terug te vallen kan zelfs je herstel in de weg zitten op het moment dat het je ervan weerhoudt om van de bank af te komen.

Vandaag wil ik deze mindsets met jullie delen. Deze mindsets hebben mij geholpen om met deze terughoudendheid om te gaan.

Mindsets

1 Gun jezelf de tijd om te ontdekken wat je nodig hebt
Ik kan inmiddels een handleiding schrijven met ‘tools’ die je kunt gebruiken om je herstel te bevorderen. Toch heb ik geleerd dat het niet uit maakt wat je doet, soms heeft je lijf gewoon tijd nodig. Tijd om tot rust te komen en tijd om die energiereserves weer aan te vullen.  Herstel gaat niet alleen om je energiereserve, het gaat ook om wat je op persoonlijk vlak aanpakt. Externe factoren zoals energievreters maar ook interne factoren zoals perfectionisme.

Vooral in het begin van mijn burn-out wilde ik veel te snel. Ik had mezelf na een half jaar al genezen verklaard en was er klaar voor om die ellendige ervaring voorgoed achter me te laten. Boy, was i wrong.. Nadat ik door een terugval terecht werd gewezen, moest ik weer opnieuw beginnen. Een jaar later maakte ik exact dezelfde fout: ik wilde te snel.

Vanaf dat moment werd het me duidelijk hoe groot de impact van een burn-out eigenlijk is. Ik begon op een andere manier naar het herstelproces te kijken. Het voelt alsof de burn-out een litteken heeft achter gelaten. Zelfs nu nog merk ik dat mijn weerbaarheid niet is wat het geweest is. Als ik een drukke week heb gehad voelt het alsof ik de dagen daarna de rekening moet betalen. Steeds beter leer ik aanvoelen wat mijn lijf en hoofd nodig heeft.

Daar waar ik eerder gebrand was op het beter worden en mezelf continue voorbij liep, gun ik mezelf nu de tijd om te ontdekken wat ik op dit moment nodig heb. Op het moment dat ik de eerste symptomen weer voel opkomen raak ik niet gestresst maar stop ik met wat ik aan het doen ben en ga ik datgene doen waarvan ik inmiddels weet dat het me helpt.

2 Vertrouw erop dat het goed komt
Ik kan me goed herinneren dat ik tijdens een terugval geneigd was om te zoeken naar oplossingen en verklaringen. Inmiddels weet ik dat ik mezelf dus meer tijd moet gunnen om sterker te worden. Maar wanneer een burn-out lang duurt kan de moed je soms in de schoenen zakken. Je vraagt jezelf af of je ooit weer de oude wordt of dat jij altijd zo zal blijven voelen.

Natuurlijk heb ik ook momenten gehad dat ik het even niet meer wist. Toch heb ik er altijd in geloofd dat ik weer beter zou worden. Ik weet zeker dat dit rotsvaste vertrouwen ervoor heeft gezorgd dat ik me er nooit van heb laten weerhouden om iedere keer verder te herstellen. Vertrouwen hebben in jezelf is een ongelofelijk belangrijk aspect tijdens het herstellen van een burn-out. Door dit vertrouwen is het namelijk ook makkelijker om jezelf te tijd te gunnen om te herstellen, het kan een depressie voorkomen (veel gehoorde klacht) en in plaats van dat jij je druk gaat maken om het feit of je ooit nog beter wordt ga je kijken welke leuke dingen je nu alvast wel kunt doen.

3 Omarm je burn-out en ga in je kracht staan
Naast dat jij jezelf de tijd zou moeten gunnen en het vertrouwen te hebben dat het herstellen een proces is dat vanzelf goed komt, is er nog iets anders wat ik je mee wil geven. Iets wat ik tijdens mijn herstel continue tegen kwam was dat ik de burn-out moest accepteren. Veel mooier en passender vind ik de term ‘omarmen’.

Op het moment dat ik mijn situatie omarmde veranderde dat alles. Al voordat ik thuis kwam te zitten haalde ik al geen zingeving meer uit mijn werk. Ik was vaak moe, prikkelbaar en had steeds vaker het idee dat ik mijn werk niet goed deed. Eenmaal burn-out voelde ik me onveilig en onzeker. Na een paar weken was ik het zat, ik wilde niet wachten totdat ik me weer de oude zou voelen. Nee, ik begon direct veranderingen te maken. Ik weet nog goed hoe groot de behoefte was om me krachtig en zelfverzekerd te voelen. Dat begon met wandelen en krachttraining waardoor ik fysiek sterker werd. Daardoor durfde ik steeds meer te ondernemen en kreeg ik zin om weer te werken.

Toen ik langzaam wat werkzaamheden begon op te pakken sloeg te onzekerheid en vermoeidheid weer toe. Het werd mij al vrij snel duidelijk dat ik een baan had die absoluut niet bij mij paste en nam ontslag. Eenmaal thuis besloot ik alleen nog maar dingen te gaan doen waar ik goed in was. Dat gaf mij niet alleen energie maar ook zelfvertrouwen. Stukje bij beetje voelde ik mij mentaal ook steeds sterker worden. De keuze om in mijn kracht te gaan staan heeft ervoor gezorgd dat ik weerbaarder werd tegen stress en dat ik in staat was om mijn burn-out te omarmen. Door alleen maar dingen te doen die je leuk vindt is het makkelijker om te berusten in het feit dat je tijd nodig hebt. Op deze manier lukte het mij om het beste van de situatie te maken.

succesvolzonderdieet.nl

Over de schrijver

Tessa Brik

Tessa Brik

Ik ben leefstijlcoach en help vrouwen een slanker en gezonder lijf te krijgen door gezonder te eten en te leven.

Ben je benieuwd en wil je meer informatie over mij en mijn werk als coach? Dit kan je vinden op mijn website: www.succesvolzonderdieet.nl
Voor meer inspiratie en tips kun je me volgen op Facebook: facebook.com/succesvolzonderdieet en Instagram: instagram.com/tessa_brik