Gezond gewicht Gezondheid

Afvallen? 5 stappen die je kunnen helpen

Sport, de belangrijkste bijzaak in het leven

Afvallen, pffft het is niet makkelijk, maar soms is het wel noodzakelijk om een gezond gewicht te kunnen bereiken. Er zijn zo veel manieren om gewicht te verliezen maar ze zijn niet allemaal even gezond en effectief. Onderstaand vind je een stappenplan wat je kan helpen in je strijd tegen de kilo’s.

1 Zoek uit wat jou motiveert om gewicht kwijt te raken
Alleen jij kan uitzoeken wat jou motiveert. Misschien wil je gezonder zijn, wil je weer in je spijkerbroek passen of misschien zit je gewoon lekkerder in je vel als je bepaalt gewicht hebt. Probeer jouw motivatie elke dag te gebruiken. Je zult moeten leren om te blijven doorzetten, elke dag weer. Maar als je weet waarom je het doet dan wordt het makkelijker, elke dag heb je weer de kans om een stukje dichter bij je doel te komen.

2 Accepteer dat het niet vanzelf zal gaan
Aankomen gaat vanzelf, te veel ongezond voedsel eten en niet bewegen kost vaak niet zo veel moeite. Maar helaas is het niet goed voor je lichaam. Daarom zul je aan het werk moeten. Laat jezelf niet verleiden tot luiheid of je oude patronen, maar kook heerlijke gezonde maaltijden voor jezelf. Leer hoe jij je eetpatroon kan veranderen. Ga jezelf niet uithongeren maar ga juist voor jezelf zorgen! Eet gezond en geef niet toe aan slechte gewoontes, ga bewegen en probeer voldoende te slapen. En probeer je niet te veel te focussen op die kilo’s. Misschien gaan die kilo’s er niet zo snel af als jij wilt maar bedenk dan hoeveel beter jij voor je lichaam bent gaan zorgen.

3 Vind een eet- en beweegpatroon wat bij jou past
Is er iemand die het leuk vindt om dingen te eten die hij niet lekker vindt? Nee! Probeer erachter te komen welk gezond voedsel jij lekker vindt. Probeer nieuwe gerechten uit, doe inspiratie op receptenblogs of Pinterest op. Hetzelfde geldt voor bewegen, ga geen sport doen omdat je denkt dat je daarmee het snelst gewicht verliest. Nee, kies een sport die je leuk vindt. Een sport die voor een langere tijd kan beoefenen en waar je niet na 4 keer al weer klaar mee bent. Probeer de lol van gezond leven in te zien en beeld je in hoe fijn jij je straks zult voelen als je conditie is verbeterd.

4 Probeer een plan te maken
Neem jij je voor om gezond te gaan eten maar ben je ’s avonds toch te moe om te koken en ga je dan weer eten bestellen of grijp je naar de frituurpan? Maak een schema. Bedenk aan het begin van de week wat je die week wilt gaan eten en haal de benodigde boodschappen in huis. Kook grote porties zodat je maaltijden kunt invriezen voor momenten dat je te druk bent om te koken. Denk na en laat niet alles aan het toeval over, jij hebt zelf de controle. Dit geldt ook voor bewegen. Hoe vaak wil je in de week bewegen? Plan vaste momenten in om te gaan sporten en houdt die momenten ook vrij in je agenda. Dat zijn jouw sportmomenten, dat is tijd voor jou. De tijd voor jou om te gaan zorgen voor je lichaam, houd van je lichaam en geef het de beweging die het verdient.

5 Zorg voor steun
“Als je snel wilt gaan, ga dan alleen. Als je ver wilt gaan, gan dan samen.” – Afrikaans gezegde
Het is makkelijker om samen met anderen te beginnen met bewegen en gezond eten. Probeer maatjes te vinden die hetzelfde willen als jij. Je kunt elkaar motiveren en steunen. Als je geen zin hebt om te sporten dan is de kans groot dat je niet gaat als je in je eentje zou gaan sporten. Maar als je bij bijvoorbeeld een loopclubje aangesloten bent dan kun jij je loopmaatjes niet laten wachten dus ga je wel.

Niets gaat vanzelf, maar als je geduld en doorzettingsvermogen hebt dan kan ook jij je doelen behalen!

Blog.myfitnesspal.com