Geluk

3 Manieren om te leren grenzen aan te geven en nee te zeggen

3 manieren om grenzen aan te geven

Voor veel mensen is het moeilijk om hun eigen grenzen aan te geven en om nee tegen anderen te zeggen. Dit kan vooral een uitdaging zijn wanneer je andere mensen graag tevreden houdt. En natuurlijk is het ook goed om ja op bepaalde dingen te kunnen zeggen! Maar door te leren hoe je grenzen aangeeft en hoe je nee kunt zeggen kun je een gezonde relatie met jezelf en anderen aangaan.

Wanneer je overal ja tegen zegt dan ben jij degene die zich uiteindelijk gestrest, overweldigd en burn-out voelt. Het is moeilijk om te weten wat jouw grenzen zijn en het is moeilijk om deze grenzen uiteindelijk ook echt aan te geven. Vooral bij ‘moeilijke’ mensen is dit lastig. Maar onderstaand vind je 3 tips die je kunnen helpen bij het aangeven van jouw grenzen:

1 Oefen om contact te maken met je innerlijke gevoel
De eerste stap die je kunt maken om je grenzen aan te leren geven is door te ontdekken wat jouw persoonlijke grenzen en limieten zijn. Sarri Gilman, psycholoog, geeft aan dat we onze grenzen kunnen zien als een innerlijk kompas waar twee woorden op geschreven staan: Ja en Nee.

We hebben allemaal onze eigen innerlijke wijsheid die ons intuïtief vertelt of iets een Ja of een Nee is. Problemen komen wanneer we ons innerlijke kompas negeren. Wanneer je het niet gewend bent om in contact te komen met je innerlijke kompas (om te luisteren naar je gevoel), dan is het belangrijk om dit te oefenen. Wees je bewust van hoe jij je op dat moment voelt, neem even wat tijd om na te denken en om jouw ruimte in te nemen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld meditatie en mindfulness beoefenen om dichter bij je innerlijke gevoel te komen, dit helpt echt!

2 Leer hoe je om kunt gaan met de reacties van anderen
Wanneer je grenzen stelt dan krijg je te maken met reacties en emoties van anderen. Wanneer jij luistert naar je eigen Ja en Nee, dan kunnen mensen boos of teleurgesteld in je zijn. Toch is het belangrijk om achter jouw grenzen te blijven staan.

Door grenzen te stellen zul je de relaties met anderen op de lange termijn verbeteren. Wanneer jij geen respect hebt voor jouw grenzen (bijvoorbeeld omdat je bang voor de reacties van anderen) dan kan dit op de lange termijn leiden tot verdriet en bitterheid aan jouw kant. De mensen met wie jij je wilt omringen zijn de mensen die jouw grenzen respecteren.

3 Heb compassie voor jezelf
Wanneer je lief en zorgend voor anderen wilt zijn dan is het belangrijk dat je die zelfde liefde en zorgzaamheid ook voor jezelf hebt. Jij verdient dezelfde liefde die je ook aan anderen geeft. Plan elke week wat tijd voor jezelf om te kunnen relaxen. Doe iets waardoor je ontspant: neem een bad, kook een lekkere maaltijd, bak een taart, lees een boek of ga een stuk hardlopen.

Grenzen stellen kan heel lastig zijn, maar het is zo belangrijk voor een gelukkig en gezond leven.

www.psychologytoday.com