Gezondheid

Waarom wandelen eigenlijk een wondermiddel is

Waarom wandelen eigenlijk een wondermiddel is

Het is lente! Oké toegegeven, de ene dag voelt het alsof je ergens op Antarctica staat terwijl het de andere dag heerlijk toeven is, maar dat mag de pret niet drukken! Want de lente is in aantocht en als er één activiteit is die je in de lente kunt doen, dan is het wel wandelen.

Wist jij dat wordt  aangeraden om minimaal 150 minuten per week te wandelen? 150 minuten wandelen per week vermindert de kans op diabetes met 40%, het vermindert de kans op hart- en vaatziekten met 35%, het mindert de kans op dementie met 30% en vermindert de kans op sommige soorten kanker met 20%. Het kost je niets en je kunt het overal doen. Dus het is toch echt een beetje een wondermiddel!

150 minuten wandelen komt neer op 5 dagen per week een half uurtje wandelen. Lastig om te realiseren? Wandel naar de supermarkt en doe kleine boodschappen lopend. Ga in plaats van met je vriendinnen koffie leuten of wijn drinken, samen een stuk wandelen (dat wijntje daarna heb je dan wel verdiend ;).

Heb je nog wat meer motivatie nodig om regelmatig je wandelschoenen aan te trekken? Onderstaand zie je nog 4 (aangetoonde) redenen waarom wandelen zo enorm goed voor je is:

1 Wandelen verkleint de kans op obesitas
Volgens een studie uit 2009 hebben mensen die wandelen minder kans om obesitas te krijgen. Een recente studie toont aan dat 20 minuten wandelen per dag  het risico van jong overlijden al met 30% vermindert. Door elke dag 30 minuten te wandelen kun je daarnaast ook nog eens ongeveer 150 calorieën verbranden. Wat je kan helpen om af te vallen.

2 Sterke spieren en botten
Tijdens het wandelen gebruiken we onze spieren en belasten we onze botten en kraakbeen met weinig inspanning. Door je botten goed te belasten blijven ze sterk en als je veel wandelt kun je zelfs botmassa terugwinnen wat je door ouderdom verliest. Maar ook kraakbeen houdt van beweging, want onbelast kraakbeen wordt dunner en verliest water en om je gewrichten goed te kunnen bewegen moet je kraakbeen dik en stevig zijn.

Door supplementen te nemen zorg je nog eens extra voor je spieren, botten en kraakbeen. Zo ontspant Magnesium de spieren, en levert het ook nog eens calcium en zink voor sterke botten. En wist jij dat calcium beter opgenomen wordt als je regelmatig beweegt? Lekker blijven lopen dus voor stevige botten! Ook kun je Glucosamine Plus van Orthica slikken.

Magnesium supplementen voor extra ondersteuning

3 Het is goed voor je humeur en het helpt tegen depressie en nervositeit
Lichaamsbeweging en specifiek wandelen wordt geadviseerd om de symptomen van een milde tot gemiddelde depressie tegen te gaan. Uit een onderzoek uit 2005 is gebleken dat 5 keer per week 35 minuten wandelen of 3 keer per week 60 minuten, een significante invloed heeft op de symptomen van een depressie.

4 Wandelen is goed voor je hart
Uit een studie uit 2013 is gebleken dat wandelaars die eenzelfde afstand lopen als renners dezelfde voordelen ervaren, zo hebben ook zij een minder hoge bloeddruk, een minder hoog cholesterol en hebben ze minder kans op hart en vaatziektes. Wanneer je wandelt op een tempo waarbij je prima kunt praten maar waarbij zingen wel lastig wordt dan doe je een goede work-out voor je hart.

Genoeg redenen om lekker te wandelen dus! Wie trek jij binnenkort van de bank om samen eens een flink stuk te wandelen?

Extra ondersteuning bij het wandelen van Orthica

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Orthica, maar dit beïnvloedt mijn mening niet; ik sta volledig achter dit product.

Deel op:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •