Geluk

Hoe je gezonde grenzen stelt in al je relaties

Hoe je gezonde grenzen kunt stellen

Grenzen stellen in relaties is niet voor iedereen makkelijk. Of het nou om een relatie met je geliefde, je zakenpartner, je baas of je moeder gaat: het kan een uitdaging zijn. Vaak is het zo dat wanneer je bang bent om grenzen aan te geven dit voortkomt uit angst.

Relaties worden ongezond wanneer je handelt vanuit angst in plaats van liefde. Vaak zijn we ons niet eens bewust van onze angsten die ervoor zorgen dat we keuzes maken die niet altijd de beste zijn voor onszelf en die onze relaties meer kwaad dan goed doen. Door te leren hoe je gezonde grenzen stelt krijg jij de kans om sterker te worden en om meer van jezelf te gaan houden.

Signalen dat je grenzen moet stellen
Wanneer je merkt dat je het lastig vindt om nee tegen anderen te zeggen en je dingen doet uit schuld- of plichtsgevoel en wanneer je merkt dat jij je best doet om het anderen naar de zin te maken, zelfs ten kosten van jezelf en je jouw gedachtes en gevoelens niet uit wanneer iemand jou van slag maakt, dan zet jij jezelf op de laatste plek en alle anderen mensen in je leven komen voor jou.

Wanneer we ja zeggen tegen mensen die jouw tijd en energie vragen en wanneer we zelf niet voldoende energie hebben dan geef je jouw energie weg vanuit angst. Op deze manier doe je eigenlijk beide partijen te kort en dit zorgt ervoor dat je mensen en situaties aantrekt die jou uitputten. Dit omdat we niet naar onze eigen behoeftes en wensen luisteren en we onze grenzen dus niet aangeven.

Wanneer jij steeds de behoeftes van anderen voor die van jezelf laat gaan en anderen dit niet bij jou doen, dan kun jij je op een gegeven moment verdrietig, teleurgesteld of boos voelen. Je voelt je misschien misbruikt, machteloos en begint te klagen. Deze gevoelens zijn boodschappen aan jezelf. Boodschappen dat het tijd is om voor jezelf op te komen en dat het tijd is dat je keuzes maakt op basis van liefde en vertrouwen.

Hoe kun je nou handelen vanuit liefde in plaats vanuit angst?
Er zijn drie belangrijke stappen als jij de patronen wilt veranderen die ervoor zorgen dat je steeds slechte relaties aantrekt: 1 je angsten identificeren, 2 kiezen voor een liefdevolle manier om tegen de situatie aan te kijken en 3 actie ondernemen vanuit een plek van zelf-liefde.

1 Je angsten identificeren
Bewustzijn is de eerste stap naar verandering. Het moment dat we de angstige percepties van ons ego en de verhalen die het ons vertelt inzien, kunnen we beginnen met veranderen.

Angsten komen vaak naar boven als het gaat om grenzen aan geven. Inclusief de angst om niet goed genoeg te zijn, om afgewezen te worden of om alleen te zijn of om verlaten te worden.

Vaak ontwikkelingen deze angsten zich in onze kindertijd (of op andere punten in ons leven) en we dragen deze ervaringen uit het verleden mee in ons huidige leven en we projecteren ze misschien zelfs op de toekomst. Dit kan ons het gevoel geven dat we anderen niet van slag willen maken of dat we bang zijn om hun goedkeuring of acceptatie verliezen, waardoor we hun behoeftes voor die van onszelf zetten. Ook kunnen deze angsten ons beletten om te voelen wat we moeten voelen en om te doen wat we eigenlijk willen doen, wat ons een machteloos gevoel geeft.

2 Kies liefde
Wanneer we ons bewust zijn van onze angsten is het belangrijk om dit ook vanuit een spiritueel perspectief te erkennen. De angst is niet echt, het is iets wat ons is aangeleerd en niet iets waar we mee zijn geboren. In plaats van deze angsten te geloven kunnen we er ook voor kiezen om onze hoop te vestigen op liefdevolle percepties, waardoor we onze angstige gedachtes los kunnen laten en we kunnen gaan veranderen.

Probeer vertrouwen te hebben in jezelf en in de wereld. Reageer niet vanuit angst maar vanuit liefde. Begin de dag met een intentie of mantra: “Ik kies ervoor om mijn angsten los te laten en om de liefde te zien”.

Stap 3 Actie
Elke keer wanneer we liefde in plaats van angst kiezen dan kiezen we voor onszelf. Alleen wanneer we ons veilig genoeg voelen en wanneer we weten hoeveel we waard zijn kunnen we geven en ontvangen vanuit een plek vol liefde.

Nee zeggen of je eerlijk ergens over uitspreken waar iemand anders van slag door kan raken kan in het begin heel eng zijn. Maar wanneer we beginnen te leven vanuit liefde in plaats van angst dan heeft iedereen daar baat bij. Wanneer we onze angsten onder ogen komen en we onze gevoelens en gedachtes uitspreken naar de persoon die ons kwetst of die over onze grenzen heengaat, kan het helen beginnen. We leren dat het veilig is om de waarheid te zeggen en dat de mensen die het beste met ons voor hebben hier liefdevol op reageren. Maar het mooiste van alles is dat wanneer we voor onszelf opkomen we anderen ook de kans bieden om te groeien.

Natuurlijk kunnen we niet controleren hoe anderen reageren op onze gevoelens of keuzes. Hoe anderen reageren is van hen en hoe wij reageren is van ons. Als we onze afhankelijkheid van andermans meningen loslaten en we ons vrij voelen in hoe we willen reageren dan weten we dat we echt van ons zelf houden.

Wanneer je weg moet lopen
Soms is het het weglopen van een baan of een relatie die ons energie kost het beste wat je kunt doen. Als je ervoor kiest om iemand of om een situatie te verlaten dan is het belangrijk om te vertrouwen op jezelf. Luister naar je intuïtie en vertrouw erop. Onze intuïtie helpt ons bijna altijd, leer ernaar te luisteren.

Wanneer we onszelf de liefde en acceptatie geven die we verdienen dan hoeven we niet langer meer naar buiten te kijken om liefde en acceptatie te krijgen. Wat ons de vrijheid geeft om te doen wat je wilt en wat zal resulteren in liefdevolle relaties die ons koesteren en steunen.

PS. Volg jij Herhealth.nl al op Instagram? @herhealth.nl

Bron Greatest.com Foto Hellofashionblog.com

Deel op:
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •