Geluk

Een simpele methode om mentaal sterk te blijven tijdens zware tijden

Wees niet bang om soms egoïstisch te zijn als het gaat over je leven en je geluk

Of je nu worstelt met je gezondheid, het financieel zwaar hebt of er een andere reden is: zware tijden zijn onontkoombaar. En tijdens deze zware tijden word je mentale kracht op de proef gesteld. Als je mentaal niet zo sterk bent dan kunnen deze zware tijden ervoor zorgen dat je onzeker en gestrest wordt, waardoor je in een negatieve spiraal kunt zakken. 

Gelukkig is er een simpele methode die je door de zware periodes van je leven heen kan trekken. 

1 Acceptatie
Acceptatie betekent niet dat je het eens bent met de situatie, maar dat je accepteert wat er gebeurt vanuit een realistisch oogpunt. Je hakken in het zand zetten en zeggen: “Ik zou hier niet mee hoeven te dealen” of “Waarom overkomt mij dit?” verspilt je tijd en energie. Accepteren van wat de situatie nu is, wat je er ook van denkt, is de eerste stap in besluiten hoe je er op reageert.

Even een voorbeeld: Iemand staat in de file: “Dit is niet eerlijk! Waarom overkomt mij dit altijd?!” Zijn gedachtes zorgen ervoor dat hij zich boos, gefrustreerd en gestrest voelt. Een andere automobilist die ook in de file staat herinnert zichzelf eraan dat: “Er zijn zo veel auto’s op de weg, het is niet gek dat er files staan” of “Ik ben blij dat ik niet bij het ongeluk betrokken ben, die kans is namelijk groot”.

Accepteren van de realiteit gaat over herkennen waar jij controle over hebt. Als je de situatie niet kunt controleren dan kun je altijd nog jouw reactie op de situatie controleren.

2 Wees productief
Het accepteren van de realiteit wat je helpt om je gedachtes te managen en je emoties te reguleren, is productief gedrag. De keuzes die je maakt als je geconfronteerd wordt met problemen bepalen hoe snel jij een oplossing vindt. Zelfs als je geconfronteerd wordt met problemen die je niet kunt oplossen, maak jij de keuze hoe je hierop reageert. 

Onproductief gedrag, zoals klagen of zelfmedelijden, zorgt ervoor dat je vast blijft zitten. Dit gedrag berooft je van je mentale kracht. Daarom is het belangrijk om jezelf af te vragen: “Wat kan ik nu doen om mezelf te helpen?” Of dit nou betekent dat jij je angsten onder ogen moet komen of iets moet doen wat je eigenlijk echt niet wilt, onderneem actie. 

3 Houd de controle over gedachtes die overstuur maken
Je geest kan je sterkste bondgenoot, maar ook je grootste vijand zijn. Als je jouw negatieve gedachtes geloofd dan belemmer je jezelf in eigenlijk alles. Als je denkt: “Dit gaat nooit werken, ik kan niet dit niet”, of “Ik kan dit geen minuut langer meer volhouden”zul je nooit verder komen. Het is belangrijk om alert te zijn op je innerlijke monoloog en ervoor te zorgen dat deze niet te negatief is. Onthoud dat wanneer jij iets denkt, dit niet echt zo hoeft te zijn. Reageer, als je gedachtes negatief of schadelijk worden met een meer realistisch statement die jouw vermogen om je problemen aan te kunnen sterkt.