Geluk

Ben jij te gevoelig? Dit kun je eraan doen

Klagers zijn slechter voor je dan je denkt

Je collega geeft je een snauw, je baas laat je niet uitpraten tijdens een vergadering, iemand maakt een rare opmerking tegen je als je op een feestje bent of je maakt een opmerking die iemand in het verkeerde keelgat schiet. Allemaal voorbeelden van dingen waar jij dagen na het voorval nog steeds over loopt te malen.

Hoe kun je dit soort voorvallen nou sneller van je af laten glijden? Want het kost enorm veel energie om alles zo persoonlijk aan te trekken. Onderstaand vind je tips om krachtiger met dit soort situaties om te gaan. Zodat je ’s nachts niet meer wakker ligt om onbenullige dingen die de andere persoon al lang weer is vergeten..

1 Vraag jezelf af, wat als dit helemaal niet over mij gaat?
Heb je er ooit wel eens over nagedacht dat wanneer iemand niet reageert, je een snauw geeft of misschien zelfs een beetje bot tegen je is, dit niets met jou te maken heeft? Wanneer je baas een paar dagen niet op je reageert of geen oogcontact maakt hoeft dit helemaal niets met jou te maken te hebben! Misschien heeft hij of zij wel heel veel stress of is er thuis iets aan de hand. Ga jezelf daarom niet van alles in je hoofd halen, niet alles heeft met jou te maken.

2 Als ik een fout zou maken, wat zou ik dan leren?
De meeste fouten die we maken kunnen ons iets leren. Er bestaat niet zoiets als een leven zonder fouten, dus leer iets van elke misstap die je maakt. Durf je het aan om je excuses aan te bieden als je denkt dat je wat fout hebt gedaan? Zoals in elke miscommunicatie kan de uitkomst van zo’n gesprek je positief verrassen

3 Denk: Is dit echt een afwijzing/ teleurstelling of komt er straks iets langs wat nog beter is?
Hoe vaak in je leven heb je wel niet teruggekeken en gerealiseerd dat hetgeen wat toen ‘fout’ ging achteraf maar goed was ook? Er zijn waarschijnlijk enorm veel dingen waarvan je achteraf denkt dat het maar goed is dat het toen zo is gelopen.

4 Maak ik me hier over 6 maanden nog steeds druk over?
Waarschijnlijk niet! Wat het ook is waar jij je zorgen over maakt, waarschijnlijk is het iets waar jij je over 6  maanden absoluut niet meer druk over maakt. Want weet jij nog waar jij je 6 maanden geleden druk over maakte? Waarschijnlijk niet. Zonde dus om je nu zorgen te maken.

5 Onthoud deze regels:
1 Neem niet alles zo persoonlijk
“Wat er ook om je heen gebeurt, neem het niet persoonlijk. Bijna niets wat andere mensen doen is om jou, het gaat vaak om henzelf…”

2 Doe geen aannames
“Wanneer iemand ons iets vertelt dan nemen we automatisch dingen aan en als mensen ons niets vertellen dan nog nemen we dingen aan in plaats van te communiceren met die persoon. Zelfs wanneer we iets horen en we begrijpen het niet nemen we dingen aan en geloven we de dingen die we zelf hebben bedacht. We nemen van alles aan omdat we niet vragen…”

Dus als iemand onaardig, gemeen, bot of chagrijnig is dan is het een reflectie van hoe zij zich voelen. Het gaat eigenlijk helemaal niet om jou. Dus laat het gaan. Het is zo simpel, maar zo’n opluchting: het gedrag van andere mensen heeft niets met jou te maken!