Ontspanning

Samos, een heel mooi stukje Griekenland

Griekenland, voordat ik 5 jaar geleden verkering met Bart kreeg was ik er nooit geweest. Maar Bart is een enorme fan van de Griekse eilanden, dus onze eerste vakantie samen was naar Griekenland. We hebben ondertussen verschillende Griekse eilanden bezocht, maar op Samos was ik nog niet geweest. Raar eigenlijk, want het is het favoriete eiland van Bart. Dus toen ik de kans kreeg om middels een persreis via Zoover.nl  Samos te bezoeken was het eerste wat hij zei: “Nee, ik wilde jou Samos laten zien, wat jammer dat je nu zonder mij gaat!” Nou dat zegt dus wel wat over hoe enthousiast hij over Samos is en ik was daarom heel benieuwd wat ik van dit Griekse eiland zou vinden.

Na een vlucht van 3 uurtjes landden we op Samos, binnen een kwartier had ik mijn koffer en ik stond binnen 45 minuten na de landing (niet overdreven) met mijn voeten in de zee! Wij kwamen net voor zonsondergang aan, dus na de zonsondergang hebben we lekker gegeten en hebben we ons hotel opgezocht. De volgende dag ging het programma echt van start en ik had er zin in!

Binnen 45 minuten na touch down stond ik al op dit mooie plekje op Samos

Woensdag werd ik wakker met het geluid van een ruisende zee, hoe lekker is dat! Maar hoewel er ontzettend veel hele mooie baaitjes op Samos te vinden zijn wij eerst wat hogerop begonnen: in het bergdorpje Manolates. Bart zei al dat hij hier heel wat avondjes op het dorpsplein met een wijntje heeft doorgebracht en dat kan ik me voorstellen. Manolates is namelijk ontzettend schattig. Wij moesten helaas weer verder, maar als ik terugkom zie ik mezelf al helemaal zitten ’s avonds met een lekker drankje, goed eten en dan genieten van de schoonheid van dit plekje.

Schattige pleintjes, leuke restaurantjes en prachtige vergezichten: dat is Manolates

Zie je jezelf al zitten met je wijntje en je hapje terwijl je van het uitzicht geniet?

Eind van de dag hebben we paardgereden, dit is voor zowel beginners als gevorderden goed te doen. Als beginner blijf je in de buurt van de manege maar trek je wel de bossen in en als gevorderde doe je een langere tocht naar het strand waar je zelfs gaat zwemmen met de paarden, leuk om een keer mee te maken!

’s Avonds hebben wij gegeten bij een familierestaurant; moeder staat in de keuken en vader en zoon doen de bediening. Dit restaurant is niet toeristisch en wordt vooral door locals bezocht. Nou dat snap ik want ik heb nog nooit zo goed gegeten in Griekenland, dit was echt heerlijk! Het restaurant heet Oi Nostimies tis Ouranias in het plaatsje Ano Vathi.

Zonsondergang en het beste eten van Griekenland!

Donderdag hadden we een heerlijk relaxte dag op de planning staan. We begonnen met yoga met uitzicht over zee in Kerveli (check de site van zoover.nl voor meer info over dit leuke plekje). Maro van Yoga op Samos geeft op verschillende plekken en in verschillende hotels yogasessies. Het is de moeite waard om haar site eens te bekijken als je op Samos bent, want haar klassen zijn super fijn (zelfs voor iemand die zo stijf is dat ze haar eigen tenen niet eens kan raken :)).

Zo ontspannen om hier yoga te doen, met de zee op de achtergrond

Vervolgens zijn we gaan snorkelen en hebben we verschillende baaitjes aangedaan. Je had ook nog de mogelijkheid om te duiken maar dat vond ik iets te fanatiek. Er zijn zo veel mooie strandjes op Samos, ik zou je echt aanraden om een paar dagen een auto of scooter te huren en om het eiland te verkennen. Je waant je op sommige plekken echt op een bounty island. Het water is helder, de mensen zijn lief, verse vis aan zee is heerlijk en het tempo is ontspannen: zoals vakantie hoort te zijn.

Snorkelen in het prachtige heldere water van Samos

Die avond gingen we naar Pythagorion, ook al zo leuk. Pytharition is een havenplaatjes waar je leuk kunt winkelen en lekker kunt eten aan de haven. Tip: als je doorloopt langs de haven en een beetje de bocht omgaat dan zijn daar nog een paar restaurantjes en deze zijn de moeite waard omdat ze hier de tafeltjes op het strand hebben staan, super knus om hier onder het maanlicht te eten!

Pythagorion is echt een leuk havenstadje

Het zag er in het echt veel romantischer uit, maar ik wilde toch een foto laten zien van deze setting in Pythagorion

Vrijdag was voor ons alweer de laatste dag aangebroken, dit was voor ons een drukke dag want we hebben deze dag veel plekken bezocht. We zijn begonnen bij de tunnel van Eupalinos, één van de meest bijzondere bouwwerken allertijden. Deze tunnel is meer dan 2500 jaar geleden gebouwd en is een technische hoogstandje. Bijzonder om te zien, maar je moet wel goed tegen kleine ruimtes kunnen (kon ik dus blijkbaar niet want ik kreeg het een beetje benauwd van deze smalle tunnels). Vervolgens gingen we naar Kokkari, dat is echt een leuk dorpje met een heerlijk strand en een prima plek om te verblijven tijdens je vakantie op Samos. Check zoover.nl voor meer info over Kokkari.

Kokkari is echt een leuke plek om je vakantie op Samos te vieren

Toen was het voor ons al weer tijd om naar huis te gaan. Jammer want ik had graag langer willen blijven, ik snap heel goed waarom Samos het favoriete eiland van Bart is en ik weet zeker dat we binnenkort als gezin teruggaan!