Geluk

Maakt ‘extreme couponing’ je echt gelukkig?

Maakt ‘extreme couponing’ je echt gelukkig?

Je hebt het ongetwijfeld eens op televisie gezien: extreme couponers. Dat zijn Amerikanen die kortingsbonnen uitknippen uit folders om daar grote inkopen mee te doen. Soms gaan ze met karren vol boodschappen weg, voor heel weinig geld. Kunnen we daar iets van leren? Of wordt dit al snel een tijdverspillende obsessie?

Meer geld aan het einde van de maand

De meeste mensen die kortingscodes verzamelen, doen dat om meer geld aan het einde van de maand over te houden. Het is dan ook een van de belangrijkste voordelen van ‘extreme couponing’. Het geeft je een stuk meer financiële vrijheid. Door minder geld uit te geven aan bijvoorbeeld boodschappen, houd je meer over voor plezierige activiteiten.

Juist activiteiten zijn heel belangrijk voor het geluk van een mens. Leuke herinneringen vergeet je niet snel meer. Bovendien zijn dat juist de dingen die onbetaalbaar zijn. Spullen zijn maar spullen en boodschappen zijn binnen een week op. Daarom is boodschappen een mooie kostenpost om op te besparen.

Het geeft voldoening

Kortingscodes sparen geeft je voldoening. Het is een heerlijk gevoel om te besparen. Een ander heeft immers de volle mep moeten betalen. Mensen vinden het fijn om iets te hebben wat een ander niet heeft. Daarnaast vergt het planning, organisatie en strategisch denken. Een klein geheimpje om te verklappen: er zijn websites die vol staan met kortingscodes. TrustDeals is bijvoorbeeld een mooi startpunt om kortingscodes in verschillende categorieën te vinden.

Al deze dingen dragen bij aan ons gevoel van eigenwaarde. Professioneel kortingscodes sparen is dan ook bijna een fulltime baan. Het is fijn als je een buitenkansje vindt, zoals een kortingscode van Nike. En als je van je kortingscodes ook nog iets terug kunt doen voor de mensen om je heen, wordt het nog dankbaarder werk.

Verslaafd aan korting

Op televisie zien we mensen die de hele dag met bonnen in de weer zijn. Het is goed je te bedenken dat het natuurlijk een show is. Verslaafd zijn aan korting komt maar heel weinig voor. En van kortingscodes verzamelen krijg je echt niet meteen een koopverslaving. Toch is het wel iets waar je voor moet oppassen: het verzamelen van koopjes is een leuke bezigheid, maar het mag niet ten koste gaan van andere belangrijke aspecten van het leven.

Daarnaast moeten we waken voor overconsumptie. Producten kopen die je niet nodig hebt, is gewoon zonde. Bovendien is dat geen duurzame keuze voor het milieu. Producten weggooien is altijd een enorme belasting voor de wereld om ons heen. Zet je kortingscodes daarom wijs in en koop alleen wat je nodig hebt.