Geluk

Zo krijg je meer grip op je emoties

Zo krijg je meer grip op je emoties
Nanda Noorlander
Geschreven door Nanda Noorlander

Onbewust heb je vaak gedachtes die je stress bezorgen, maar voor je gevoel raak je vanuit het niets in stress. Als je lekker ergens mee bezig bent en de dingen gaan niet zoals je dat verwacht kun je denken: “De dingen gaan niet zoals ze moeten gaan.” Vervolgens voel jij je gefrustreerd. Als je de gedachte “De dingen gaan niet zoals ze moeten gaan” niet had gehad, had jij je ook niet gefrustreerd gevoeld.

Onbewuste en automatische gedachtes kunnen reacties veroorzaken en gevoelens van stress veroorzaken. Je voelt je vaak overgeleverd aan allerlei emoties zonder daar grip op te hebben. Soms voel je je schuldig, boos, verdrietig, of niet serieus genomen, etc. Vaak staat de situatie niet in proportie met het heftige gevoel en raak je overstuur en in de stress.

Het is niet de gebeurtenis die deze gevoelens veroorzaken maar wel de gedachtes die je erover hebt. In het voorbeeld hierboven voel jij gefrustreerd om dat je de overtuiging hebt dat dingen op een bepaalde manier horen te gaan. Als je denkt: “Ik heb iets verkeerd gedaan en ik verdien het om gestraft te worden.” Dan kan er het gevoel van schuld ontstaan. Dit komt door de overtuiging: “Ik moet alles goed doen”. Als je denkt: “Het gaat goed met mij momenteel”, voel jij je tevreden. De overtuiging die daarbij hoort is: “Mijn leven moet goed verlopen”. Als je denkt: “Ze hebben iets verkeerd gedaan en daar zouden ze niet mee weg mogen komen” voel je waarschijnlijk boosheid. Dat komt doordat je de overtuiging hebt dat de wereld een rechtvaardige plek is.

Aangezien je overtuigen dus je gevoelsleven bepalen is het verstandig om je overtuigingen onder de loep te nemen. Overtuigingen zijn stabiele en vaak onbewuste aannames die je maakt over jezelf, andere mensen en de wereld. Want de overtuigingen zorgen voor de gedachtes, en de gedachtes veroorzaken weer gevoelens.

Je ordent onbewust je gevoelens op basis van plezierig of onplezierig. Het merendeel van je gedrag komt voort uit het principe dat je pijn wilt vermijden en plezier wilt ervaren. Je gevoelens worden grotendeels bepaald door jouw overtuigingen of iets plezierig of onplezierig zal zijn of is.

Je denkt misschien dat je precies weet waarom je bepaalde gevoelens hebt. Maar realiseer je dat in jouw systeem de stappen van overtuiging, gedachten en gevoel zo snel gaat dat je dit zelf nauwelijks door hebt. Of jij je blij, teleurgesteld of verdrietig voelt op een bepaald moment hangt echt af van jouw overtuiging en welke gedachtes je hebt bij een bepaalde situatie.

4 tips voor meer grip op jouw stress

  • Maak een lijst met jouw overtuigingen. Door een lijst te maken van jouw overtuigingen worden ze bewust in plaats van onbewust.
  • Onderzoek of de overtuiging nog bij je past. Soms helpt een bepaalde overtuiging je een tijd en kan deze je later gaan tegenwerken. Als je 3 jaar bent kun je de overtuiging hebben dat je je zin krijgt door op de grond in de supermarkt te gaan krijzen, als je dat op je huidige leeftijd doet, beland je al snel in een gesloten inrichting.
  • Onderzoek bij heftige stress wat er precies gebeurd. Stel je ervaart stress, vraag jezelf dan eens af wat maakt dat je stress ervaart. Welke gedachte heb je daarbij? En welke overtuiging hoort daarbij? Een voorbeeld: Je ervaart stress, je denkt: “Ik wil mijn huis schoon hebben”. De overtuiging die daar achter zou kunnen zitten is: “Mijn huis moet altijd schoon zijn en er netjes uitzien”. Maar is dit waar?
  • Neem afscheid van overtuigingen die je stress bezorgen. Als jij jezelf dan afvraagt of die overtuiging altijd waar is, kom je misschien tot de conclusie dat dit niet altijd waar is. Een huis kan ook niet altijd schoon en netjes zijn, er wordt ook in geleefd. Vaak is dit al voldoende om je te realiseren dat de overtuiging niet altijd waar is en dat geeft ruimte en zorgt voor minder stress.

Kortom als je minder stress wilt ervaren: onderzoek je overtuigingen! Kijk welke nog wel en welke niet meer bij je passen. Zodat je jezelf minder in de weg zit, en je leven een stuk gemakkelijker en ontspannen wordt. En je meer rust hebt, je meer kunt genieten en je meer je potentieel kunt leven.

www.n-balans.nl

Over de schrijver

Nanda Noorlander

Nanda Noorlander

Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in het leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. Zij doet dit onder andere met een online programma, zodat waar je ook woont, je stress kunt reduceren. Tevens bied ze een gratis eboek aan. Vraag het gratis eboek: “Stress? Tips voor een ontspannen leven”aan via: N-balans (voorheen Centrum Nacha) (www.N-balans.nl)