Bewegen Gezondheid

Wist jij dat hiken niet alleen leuk is, maar ook goed voor je lichaam?!

hiken is niet alleen leuk maar ook goed voor je lichaam!

Was wandelen altijd een beetje oudbollig, dat is nu zeker niet meer zo. In andere Europese landen en Amerika is hiken al een tijdje hot. Maar ook in Nederland wordt het steeds populairder!

Want een workout hoeft helemaal niet plaats te vinden in de sportschool of tijdens je wekelijkse bootcampsessie, nee je ultieme workout is buiten in en in samenwerking mét de natuur. Er zijn maar weinig activiteiten die beter voor je zijn dan een flinke hike; je verbrandt ongeveer 530 calorieën per uur. Lekker wandelen, beetje klimmen en klauteren, genieten van de natuur en je hebt een fantastische work-out!

Tijdens een hike gebruik je veel verschillende spiergroepen. De afwisseling die een wandeltocht biedt – over een boomstam, een stukje omhoog lopen of trappen lopen – zorgt voor lichamelijke activiteit die je kunt vergelijken met een flinke bootcamp sessie.

Daarnaast is hiken goed voor je hersenen. Onderzoek toont aan dat je al na 5 minuten in de natuur een beter humeur krijgt. Een onderzoek van de universiteit van Kansas toont aan dat backpackers die 4 dagen in de natuur waren (zonder mobieltjes of andere elektronische apparaten) 50% beter scoorden op creativiteitstesten.

En het fijne is dat je kunt wandelen/hiken op elk niveau en dat je ook in Nederland intensieve wandeltochten kunt maken. Wanneer je naar het buitenland gaat om te hiken zijn er verschillende wandelpaden, voor beginners en voor gevorderden.

Hoe bereid je een hike (weekend of vakantie) voor?
Kleding
Zorg ervoor dat je goede schoenen hebt. Stevige wandelschoenen zijn een must, omdat je echt grip nodig hebt als je gaat hiken. Daarnaast wil je verschillende laagjes aan omdat je flink kunt zweten, maar ook kunt afkoelen als je naar beneden wandelt.

Toen ik ging hiken in Schladming Dachstein (Oostenrijk) ben ik naar Intersport gegaan voor een goede outfit.

Gebied
Zoek op internet naar een gebied waar ze fijne wandelpaden hebben. Wij waren in Schladming Dachstein, ik denk dat dit gebied echt ideaal is. Maar als je wat dichter bij huis wilt kun je natuurlijk ook naar de Ardennen of naar Duitsland gaan. Zelfs in Nederland zijn er intensieve wandelroutes.

Wandelroutes
Op het internet vind je verschillende websites met tips over hiken in Europa. In Schladming Dachstein lagen er in de hotels verschillende kaarten met wandelroutes, super makkelijk. Maar je kunt ook eens googlen op bijvoorbeeld – hiken Ardennen of Duitsland -. Daar vind je veel sites met routes en tips.

Trainen
Zorg dat je wel een beetje conditie hebt voordat je gaat hiken en begin rustig aan. Je kunt de je hike altijd nog zwaarder maken, maar het is best heftig om te wandelen in de bergen, door heuvels of zand, onderschat dit niet. Blijf ook gewoon rustig aan lopen, je verbrandt echt niet heel veel meer calorieën wanneer je sneller gaat. Daarnaast verbrand je zelfs meer calorieën wanneer je rustig aan weer naar beneden wandelt, dit omdat je lichaam sneller wil en je dus je spieren moet aanspannen om rustig naar beneden te wandelen.

Kijk voor meer informatie op onderstaande websites:

www.intersport.nl

www.schladming-dachstein.at/nl

http://www.hiking.be/hiking/

http://www.naturescanner.nl/wandelvakantie/duitsland

http://wandelnet.nl

Wil jij ook ervaren hoe gaaf een outdoor vakantie is? Houd de Facebookpagina van Herhealth.nl dan in de gate, we mogen namelijk een hele gave vakantie weggeven!!!