Burn-out

Weer op kantoor na je burn-out, en nu?

Na je burn-out weer terug op kantoor, en nu?

De fase van het grote herstellen is voorbij of misschien is deze nog helemaal niet voorbij, maar heb je geen keuze en moet je weer naar je werk omdat jij je niet langer ziek mocht melden. Hoe dan ook, je bent weer terug of je bent ergens anders opnieuw begonnen. Hoe ga je dit nu doen? Hoe ga je ervoor zorgen dat je niet weer terugvalt en dat je na je werkdag en in het weekend ook nog wat energie over hebt?

1 Wees eerlijk
Wees eerlijk over het feit dat jij een burn-out hebt gehad, het is niets om je voor te schamen. Als het iets over jou zegt dan is het wel dat jij enorm betrokken bent en dat je een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Je bent ooit flink over je grenzen gegaan, nu heb je hiervan geleerd en je bent er klaar voor om een oud hoofdstuk in je leven af te sluiten en om een nieuw wijzer hoofdstuk te starten.

2 Geef je grenzen aan
Oei dat is eng, want dat kon je juist niet. Maar hopelijk heb jij door therapie of door eigen ervaring nu geleerd dat grenzen aangeven heel belangrijk is. Bepaal daarom voordat je weer aan het werk gaat wat jouw grenzen zijn, want als je zelf niet eens weet wat je eigen grenzen zijn dan kun jij ze ook niet bewaken. Wil je nog overwerken? En zo ja, hoeveel uur per week wil je dan overwerken? Ga je weer voor al je collega’s klaarstaan of ga je nu eerst je eigen werk op nummer 1 zetten? En hoe ga je dan ‘nee’ zeggen wanneer je collega’s je wat vragen? En je (nieuwe) manager, hoe ga je hier mee om, wat ga je doen als je langzaam toch weer meer dingen doet dan op je functiebeschrijving staan?

Zorg dat je hier de antwoorden op weet, dan voel jij je sterker. En dan is het gewoon een kwestie van doen! Je collega’s vinden je nog steeds aardig, ook als jij soms nee zegt. Je baas vindt het waarschijnlijk jammer dat hij die klus niet op jou kan afschuiven, maar hij zal ook onder de indruk zijn van je vastberadenheid en duidelijkheid.

3 Wees duidelijk
Iedereen vindt het fijn om te weten waar hij of zij aan toe is. Vroeger was het waarschijnlijk duidelijk dat jij alles deed op kantoor, dat jij er zonder morren nog een extra klusje bij deed en dat jij iedereen uit de brand hielp. Nu moet het duidelijk worden dat jij je aan je functieomschrijving houdt, dat je af en toe wel eens iemand wilt helpen, maar alleen als dit niet ten koste gaat van je eigen werk en dat jij naar huis gaat als je 8 uur hebt gewerkt. Dit is helemaal niet erg! Maar wees gewoon duidelijk, dan weet iedereen waar hij aan toe is.

4 Let op je energie
Zorg goed voor jezelf, ook op kantoor. Dus eet maximaal 1 keer per week of per 2 weken een gebakje als iemand jarig is, want die suikers putten je hartstikke uit. Zorg voor een gezond ontbijt en een lunch zodat je de hele dag voldoende energie hebt. Wandel een rondje tijdens je lunchpauze zodat je hersenen even rust krijgen en jij de kans krijgt om alle prikkels te verwerken.

5 Luister naar je gevoel
Hopelijk heb jij in de tijd die je thuis zat geleerd om te luisteren naar je gevoel, geleerd dat je vanaf nu mag vertrouwen op je intuïtie. Vroeger walste je waarschijnlijk keihard over alle signalen die je lichaam je gaf heen, doe dit nu niet meer! Voel je dat je afstand moet bewaren bij een collega, doe dit! Voel je dat je extra voor jezelf op moet komen bij die collega, doe dit! Merk je dat je te veel werk hebt, praat met je manager! Luister naar je intuïtie, want die weet heel goed wat het beste voor jou is.