Gezondheid

Waarom je veel vaker kurkuma (geelwortel) zou moeten eten

Waarom je veel vaker kurkuma zou moeten eten

Voordat je gewoon je pillen bij de apotheek kon halen gebruikten mensen allerlei geneeskrachtige kruiden. Ondertussen zijn we jaren verder en kijken onderzoekers opnieuw naar de werking van sommige geneeskrachtige kruiden. En het Indiaanse kruid kurkuma staat ook op deze lijst.

Kurkuma heeft een milde smaak en een felle kleur. De gezondheidsvoordelen van kurkuma komen van een groep flavonoiden die curcuminoïden worden genoemd. De meest onderzochte stof van de curcuminoïden is curcumine. Onderstaand zie je de wetenschappelijk onderzochte voordelen van kurkuma op een rij.

1 Het vermindert de groei van vetcellen. Curcumine helpt om de groei van vetcellen te verminderen. Daarnaast helpt het tegen overgewicht, aldus onderzoek van de Tufts University.

2 Het helpt je om je jong te houden
Deze kruid kan op een diep niveau werken, zo diep dat het invloed heeft op je DNA. Verschillende studies tonen aan dat kurkuma en curcumine de potentie hebben om DNA schade te voorkomen en het kan helpen om het DNA te herstellen. Dit is goed nieuws als het gaat om het voorkomen van ouderdomziektes en het vertragen van het verouderingsproces.

3 Het helpt tegen infecties
Onderzoekers aan de George Mason University tonen aan dat kurkuma goede vooruitzichten biedt in de strijd tegen bepaalde virussen.

4 Het verlaagt je bloedsuiker Onderzoek naar de relatie tussen kurkuma en diabetes ziet er bemoedigend uit. In laboratorium experimenten hebben Indiaanse onderzoekers aangetoond dat het toevoegen van kurkuma aan je voedingspatroon kan helpen bij het omlaag brengen van je bloedsuikers en dat het ook helpt tegen andere complicaties van diabetes.

5 Het werkt tegen depressie
Een studie gedaan door een Chinese Universiteit toont aan dat bestanddelen van kurkuma werkt tegen depressie.

6 Het beschermt de lever
De werking van curcumine is onderzocht voor zijn potentie om te beschermen tegen leverschade. Experimenteel onderzoek toont aan dat deze kruid inderdaad leverschade kan vertragen.

7 Het werkt ontstekingsremmend
Traditioneel werd kurkuma in India gebruikt voor de genezing van maagpijn en in het verminderen van ontstekingen bij mensen met artritis en colitis. Omdat ontstekingen bijdragen aan obesitas en andere chronische ziektes is het goed om ontstekingen zo veel mogelijk tegen te gaan.

Hoe kun je nou kurkuma aan je maaltijden toevoegen?
Kurkuma kun je vinden in het kruidenschap van je supermarkt. Je kunt het ook vers kopen op bijvoorbeeld de markt of bij speciaalzaken. Het lijkt op gember en je kunt het ook op dezelfde wijze als gember gebruiken. Dus schillen (dan zie je de fel oranje kleur) en in stukjes in je eten verwerken. Je kunt kurkuma toevoegen aan je (groente, linzen, kippen) soep, je groentes of je pastasaus. Het vermengt zich erg makkelijk met sauzen waarin tomaat is verwerkt. Je kunt er een lekkere thee van trekken, stukje gember, een stukje kurkuma en een beetje citroen erbij en je hebt een lekkere en gezonde thee.

Gerelateerd: Waarom je elke dag gember zou moeten eten

www.mindbodygreen.com