Gezond gewicht Gezondheid

Stap voor stap naar een gezonder leven

Tips om gezonder te eten
Sophie van der Veldt
Geschreven door Sophie van der Veldt

Ik ben altijd bezig met voeding, weliswaar elke keer op een andere manier. Tot mijn 18e sportte ik zeer fanatiek en kon je mij zo’n 15 uur per week op de tennisbaan of het hockeyveld vinden. Daarnaast was ik gewoon in de groei en dat betekende dat ik dagelijks hetzelfde aantal calorieën als een volwassen man innam, maar wel een sixpack had. Toen ik stopte met zoveel sporten, paste ik mijn eetpatroon aan, maar kwam toch een aantal kilo’s aan. Heel geleidelijk, waardoor ik een kilo per jaar wel accepteerde.

Totdat mijn moeder ineens zei dat ze toch wel wat kon vastpakken rondom mijn buik. Dit was echt een wake-up call, want die kilo per jaar was opgeteld toch ineens best veel. Oke, goed en nu? Er staat nog net geen ‘bourgondiër’ op mijn voorhoofd, dus hoe ging ik dat aanpakken. Diëten kan ik gewoon niet, maar dan ook echt niet. Ik word gewoon niet vrolijk van een vooropgesteld plan waar je geen koolhydraten, suikers etc mag of waar je moet beginnen met een ontbijt van rauwe groenten. Bovendien zag ik genoeg mensen om mij heen die dat wel konden om vervolgens eenmaal op streefgewicht zich weer tegoed te doen aan de dagelijkse hoeveelheid ‘teveel’.

Door erover na te gaan denken, word je wel bewuster, maar gaan de kilo’s er helaas niet af. Waar ik wel kilo’s door ben kwijtgeraakt, waren kleine aanpassingen die ik makkelijk kon doorvoeren. Mijn streven was niet om in een keer veel af te vallen, maar een manier te vinden waardoor ik weer happy kon zijn met mijn figuur. Kleine aanpassingen maken zelf niet zo’n verschil, maar vele kleine aanpassingen werden op de weegschaal ineens 4 kilo in een jaar. Dat is een lange periode, maar nu weet ik dat gewicht ook alweer een half jaar vast te houden, wat dus wil zeggen dat ik in een jaar een verandering voor het leven heb weten te realiseren.

Wat zijn die veranderingen dan? Ik dronk allereerst koffie en thee met suiker of een zoetje. Door twee weken op mijn tanden te bijten en koffie zonder zoetstof te drinken, raakte ik gewend aan zwarte koffie. Ik was in het begin echt geen fan, maar ben dat inmiddels wel. Als je ook wilt stoppen met suiker, maar nu veel suiker in de koffie doet, kun je ook proberen het langzaam af te bouwen. Dit langzaam afbouwen, kun je doen door eerst te beginnen met een schepje minder of beginnen met wat minder sterke koffie dan je normaal drinkt. Geef jezelf twee weken de tijd om eraan te wennen of desnoods langer als dat voor jou werkt. Zorg dat je helemaal happy bent met de verandering voordat je een andere verandering aanpakt, zodat je steeds de focus op één verandering legt en jezelf de tijd gunt om te wennen.

Een andere verandering was mijn ontbijt, die ik steevast begon met een bak yoghurt met crunchy appel muesli, goddelijk, maar echt een bodykiller op de vroege ochtend. Ik at die muesli ook ’s avonds op de bank voor de tv, dus ik vond die écht heel lekker. Inmiddels weet ik niet eens meer hoe die muesli smaakt en haal ik hem nooit meer in huis. Ik maakte namelijk naast de appelmuesli een pot met een combinatie van havervlokken, lijnzaad, cacaonibs, havermout, noten en rozijnen. Om de dag at ik dan yoghurt met appelmuesli en de andere dag met de nieuwe muesli mix. Zo bouwde ik het langzaam af en raakte ik gewend aan de nieuwe smaken van mijn mueslimix. Ook hiervoor heb ik mijzelf de tijd gegund om eraan te wennen, want geloof mij, ik keek echt uit naar de dag dat ik mocht beginnen met appelmuesli.

Op dit moment heb ik drie ontbijtjes waarmee ik varieer en waarvan ik weet dat het een goed begin van de dag is. De ene dag maak ik een smoothie met verschillende soorten fruit en groente, de volgende dag heb ik een bak met overnight oats en de andere dag eet ik yoghurt met mijn eigen muesli mix.

Voor mij werken deze kleine stapjes, ook omdat ik mijzelf in de ‘wenperiode’ niet te streng opstelde. Dit is echt afhankelijk van waar jij je prettig bij voelt, zo kun je ervoor kiezen om iedere twee weken een andere eetgewoonte aan te pakken. Het is niet makkelijk om jouw favoriete, ingesleten gewoonte aan te passen, maar hé, nobody said it was easy.
www.sophiesfoodchoice.nl

Over de schrijver

Sophie van der Veldt

Sophie van der Veldt

Wat moet ik over mijzelf zeggen? Dat ik van eten houd? Nou ja, dat is wel duidelijk toch met een foodblog genaamd Sophie’s Food Choice?! Als eten een hobby kan zijn, dan is het mijn hobby, net zozeer dat koken mijn hobby is. Naast koken en eten houd ik mij graag bezig met leuke dingen doen met familie en vrienden, hockeyen, skaten, zonnen, lezen en online marketing. Dat laatste zal gek klinken, maar ik vind mijn werk als online marketeer gewoon erg leuk om te doen. Op een zaterdagmiddag na een fanatieke sessie ‘Freeletics’, bedacht ik dat mijn liefde voor koken en online marketing een goede relatie konden aangaan op mijn eigen site.
www.sophiesfoodchoice.nl