Bewegen Gezondheid

Sport en burn-out, een lastige combinatie?

Sport en burn-out hoe vind je nou de balans?
Josine Mooij
Geschreven door Josine Mooij

Je moet sporten! Je moet hardlopen! Je moet fietsen! Krachttraining, dat is goed voor je! Sporten, nee hoor niet doen! Ik heb ze allemaal voorbij horen komen en ik wist op een gegeven moment echt niet meer welk advies ik moest opvolgen toen ik nog midden in mijn burn-out zat. Want je wilt er alles aan doen om snel weer te herstellen, maar wat is nou de beste manier voor jou?

Toen ik nog midden in mijn burn-out zat kon ik echt niet sporten, ik was te moe om zelfs maar mijn arm op te tillen. En toen ik later weer wat beter aanspreekbaar was begon ik met wandelen. Uiteindelijk ben ik gaan hardlopen en dat deed me op dat moment veel goed, ook ging ik andere sporten beoefenen omdat ik dacht dat sporten goed was om je hoofd leeg te maken.

Dat is natuurlijk ook zo, alleen was ik nog niet hersteld van mijn burn-out waardoor het sporten juist weer te veel energie kostte. Pffft het zoeken naar die eeuwige balans, niet makkelijk. Daarom besloot ik om het op een goede manier nog eens te proberen. Ik ben een tijdje geleden begonnen met sporten bij SportCity. Daar heb ik mijn verhaal uitgelegd tijdens mijn intake voor mijn Personal Fitplan.

Trainer Menko begreep me direct, hij begreep dat ik het leuk vind om te sporten maar dat ik snel te vermoeid ben en dat het sporten ook nog steeds een flinke aanslag is. Menko: “Probeer als je een burn-out hebt of hebt gehad tijdens het sporten je hartslag niet te veel omhoog te brengen. Wanneer je een sport gaat doen die heel intensief is, zoals bijvoorbeeld bootcamp, dan maakt je lichaam cortisol aan en cortisol is een stresshormoon. Daarom is krachttraining goed als je gaat sporten na een burn-out”.

Opperste concentratie :) bij SportCity

Opperste concentratie 🙂 bij SportCity

Moest ik dan stoppen met mijn geliefde hardlooprondjes? Nee gelukkig niet, maar wel rustig aan en op een tempo waarop je tussendoor nog gewoon zou kunnen praten. Dus krachttraining in combinatie met hardlopen is voor mij de ideale oplossing. Krachttraining zorgt er ook voor dat je minder snel blessures oploopt tijdens het hardlopen, dus 2 vliegen in 1 klap! Daarnaast doe ik aan BodyBalance. BodyBalance heeft overeenkomsten met Pilates, Yoga en Tai chi. Je controleert je ademhaling en bouwt flexibiliteit en kracht op, een hele ontspannen manier van sporten waar ik erg blij mee ben!

Ik ben begonnen bij SportCity aan het Waterlooplein. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik altijd een beetje onzeker ben bij een nieuwe sportschool. Je hebt geen idee waar je heen moet en ik had het idee dat er een stikker op mijn voorhoofd was geplakt met: DIE IS HIER NIEUW! Maar het voelde helemaal niet ongemakkelijk! Het was echt heel relaxt, niet te druk en eigenlijk best gezellig.

Na het sporten duik ik altijd nog even in de sauna en het stoombad en voel ik me echt weer als herboren! Wat ik prettig vind is dat ik, ondanks dat ik geen personal training heb, wel goed word begeleid. Elke 4 weken wordt mijn vooruitgang besproken en kijk ik samen met de trainer of het schema aangepast moet worden.

Energie krijgen van sporten is zo’n goed gevoel, ik ben super blij dat ik eindelijk de balans heb gevonden. Ik ben blij dat ik na jaren weer terug ben gegaan naar de sportschool! #backtosportschool

Kijk voor meer informatie en voor een sportschool bij jou in de buurt op www.SportCity.nl.

Over de schrijver

Josine Mooij

Josine Mooij

Enige tijd geleden ben ik gestart met herhealth.nl, een plek waar wij ons best doen om jou te inspireren. Want je bent niet de enige die zich wel eens eenzaam of onzeker voelt, die wel eens relatieproblemen heeft of die handvatten nodig heeft om zichzelf goed in haar vel te laten voelen. Lees verder