Bewegen Burn-out Gezondheid

Meten is weten

Meten is weten
Josine Mooij
Geschreven door Josine Mooij

Mijn tempo lag altijd hoog, alles moest snel, snel, snel. En dan ook echt alles, de supermarkt ging ik bijna rennend door, moest iemand even op mij wachten in de auto omdat ik ergens wat moest ophalen? Dan rende ik letterlijk de auto uit naar binnen, want alles moest snelllll. De knop ging om na mijn burn-out, want na mijn burn-out moest ik alles rustig, rustig, rustig doen om te kunnen herstellen.

Zelfs het sporten moet ik rustig aan doen. Ik vertelde vorige keer al dat ik het lastig vond om de balans in sporten te vinden in het herstel van mijn burn-out (zie het artikel: Sport en burn-out een lastige combinatie?). Maar dat ik nu goed op weg was met de hulp van de trainer bij SportCity.

Ik had een behoorlijk rustig sportschema gekregen en deed daarnaast mee aan de BodyBalance-groepslessen. Dit ging dus allemaal op een vrij rustig tempo, dus ik moet je eerlijk zeggen dat ik daarom ook dacht dat het totaal geen zoden aan de dijk zou zetten. Want ik was gewend om alles snel en op hoog tempo te doen. Ja het was lekker ontspannend, maar ja als we dan toch sporten dan is het ook wel leuk om wat vooruitgang te merken, toch?

Gelukkig krijg je bij SportCity elke 4 weken een tussentijdse meting en wordt jouw sportschema weer opnieuw beoordeeld. En door om de 4 weken van training te wisselen houd jij jouw lichaam ook actief en went het niet aan bepaalde oefeningen. Zo blijf je jouw lichaam uitdagen en zie je eerder resultaat.

Goed, mijn 4 weken waren dus om en trainer Jesper van SportCity plande bijna een vol uur in om mij eens even goed door te meten. En wat bleek??!!!! Ik had vooruitgang geboekt!! Was ik dus heel erg blij mee. Want mijn spiermassa was toegenomen en mijn vetpercentage was afgenomen. Ik was zelfs wat afgevallen, maar omdat mijn spiermassa was gegroeid en spieren zwaarder zijn dan vet was dit niet zo veel. Zie je wel dat je weegschaal niets zegt!!

image1-8Mega eye opener: ook als je op een rustig tempo oefeningen doet waarbij je niet helemaal tot het gaatje gaat boek je gewoon vooruitgang! Dit had ik niet verwacht en werkt dus extra motiverend. Meten is echt weten!

En omdat ik zo vooruit ben gegaan heb ik ook een wat explosiever schema gekregen met wat meer cardio erin verwerkt. En ik doe nu het Fit en Fun circuit, klinkt leuk toch ;). Dit is een super makkelijk circuit met verschillende apparaten die je achter elkaar binnen een bepaalde tijd afrondt. Er wordt aangegeven wanneer je moet starten, stoppen en waar naar het volgende onderdeel moet (heerlijk als ik niet zelf hoef na te denken). Je kunt de apparaten heel gemakkelijk op jouw niveau instellen en je kunt je rondje beginnen!

Ik voel me zoveel beter als ik regelmatig sport, zowel fysiek als mentaal. Ik heb wel geleerd dat je heel zuinig op je lichaam moet zijn. Goed voor jezelf zorgen is zo belangrijk! En wacht niet tot het ‘juiste moment’ is aangebroken om te beginnen met sporten en maak er ook geen ‘goed voornemen’ van straks in januari. Waarom zou je wachten? Gun jezelf altijd een gezond lichaam door lekker te sporten. Begin gewoon en je zult zien dat je snel vooruitgang boekt (zelfs als je het rustig aan doet) en dat je het zelfs leuk gaat vinden!

Zie ik je binnenkort in de sportschool? Kijk voor meer informatie of voor een sportschool bij jou in de buurt op www.sportcity.nl  #whywait

Over de schrijver

Josine Mooij

Josine Mooij

Enige tijd geleden ben ik gestart met herhealth.nl, een plek waar wij ons best doen om jou te inspireren. Want je bent niet de enige die zich wel eens eenzaam of onzeker voelt, die wel eens relatieproblemen heeft of die handvatten nodig heeft om zichzelf goed in haar vel te laten voelen. Lees verder