Gezondheid

Liever geen burn-out? Zo word jij stress de baas!

Geen stress meer
Nanda Noorlander
Geschreven door Nanda Noorlander

Als je met stress blijft doorlopen, krijg je chronische stress, word je overspannen of krijg je een burn-out.
Meer dan veertig procent van de mensen heeft volgens onderzoek last van stress en stress gerelateerde klachten. De één heeft misschien last van onrust in het hoofd, de ander misschien van spanningen in het lichaam.

Je denkt misschien: “Ach, het valt allemaal wel mee, daar heb ik geen hulp bij nodig”. Of “Anderen zijn toch ook druk en houden toch ook allemaal verschillende ballen in de lucht?”, dan moet ik dat ook kunnen. Als veertig procent van de mensen last heeft van stress, dan lukt het blijkbaar niet iedereen om dit zelf op te lossen. Anders had je nu geen last van stress, toch?

Het ACHTUNG Burnout droht ! © Matthias Buehneris beter om nu stress op te lossen dan later een burn-out proberen op te lossen. Het kost jou veel meer moeite, geld en inspanning om te herstellen van een burnout dan om nu te leren hoe je blijvend stress kunt reduceren. Als je in een burn-out terecht komt heeft dat meestal ook negatieve gevolgen voor je positie op het werk. En voor jouw thuissituatie is het natuurlijk ook niet fijn als jij helemaal niet meer kunt functioneren.

Je kunt blijven doorgaan met leven met stress als je het lastig vindt om hulp te vragen. Misschien denk je dat het allemaal wel meevalt, of dat je het echt zelf kunt. Voor veel mensen komt een burn-out aan de ene kant onverwachts ondanks dat ze onbewust wel weten dat ze de signalen heel lang voor zich uit hebben geschoven. De “Als ik er niet aan denk, dan is het er niet”-methode zorgt juist bij stress dat het helemaal mis gaat en uitdraait op een burn-out.

Stel je eens voor hoe het zou zijn zonder jouw stressklachten… Hoe ziet jouw leven eruit als je meer rust hebt? Heerlijk toch, als je meer energie hebt, beter slaapt, meer rust in je hoofd hebt en nog veel meer. En waarom zou jij je niet door iemand laten helpen zodat je dat ook kunt bereiken?

Zorg dat je tijdig professionele hulp zoekt, zodat je leert hoe je jouw stress kunt reduceren zodat je daar de rest van je leven van kunt profiteren. Het draait niet alleen om dit moment, maar ook om een toekomst met meer rust waardoor jouw kwaliteiten beter tot zijn recht komen. Je functioneert beter en je kunt er nog meer van genieten ook.

Je denkt misschien dat hulp vragen een teken van zwakte is. Hou je vast, het omgekeerde is waar! Juist mensen die zichzelf waardevol genoeg vinden, hebben de moed om te erkennen dat ze hiervoor beter hulp kunnen vragen. Weten wat je zelf goed kan en weten waar je minder goed in bent is juist een sterke eigenschap!

In 5 stappen duidelijk of jij hulp kunt gebruiken om stress te reduceren

  1. Klachten.
    Noteer welke klachten je hebt op het gebied van stress en hoe dit jouw leven beïnvloedt.
  2. Hoe graag wil je af van stressklachten?
    Op een schaal van 1 tot 10 hoe graag wil je af van deze stressklachten?
  3. Zonder stressklachten!
    Stel je eens voor hoe het zou zijn zonder stress en deze klachten.
  4. Lukt dat zelf?
    Kun je dit zelf bereiken, doen!
  5. Lukt dat niet?
    Wees dan zo moedig en vraag om hulp, ik help je graag.

Zorg dat jouw stress niet gaat leiden tot een burn-out en schakel tijdig professionele hulp in. Je voorkomt dat je veel moeite, geld en inspanning moet leveren te herstellen van een burnout. Je komt af van jouw klachten, zodat de zon weer in jouw leven gaat schijnen. Dus blijf niet aanmodderen en kom in actie!

Over de schrijver

Nanda Noorlander

Nanda Noorlander

Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in het leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. Zij doet dit onder andere met een online programma, zodat waar je ook woont, je stress kunt reduceren. Tevens bied ze een gratis eboek aan. Vraag het gratis eboek: “Stress? Tips voor een ontspannen leven”aan via: N-balans (voorheen Centrum Nacha) (www.N-balans.nl)

Laat een reactie achter