Geluk

Leer leven in het Nu – deel 2 

Leren om in het nu te leven, deel 2
Femke de Jager
Geschreven door Femke de Jager

In onze Westerse maatschappij leven we vaak volledig in onze gedachten en razen we als een dolle door het leven heen. We nemen niet de tijd om stil te staan en ons te focussen op het enige moment dat er daadwerkelijk toe doet: het Nu. Alles gebeurt in het Nu en toch bevinden we ons vaak heel ergens anders. Vorige week beschreef ik al een aantal manieren om meer in het Nu te leven volgens The Power of Now van Eckhart Tolle. In dit artikel leg ik nog een aantal manieren uit, om je te helpen wat meer bewustzijn in je leven te brengen.

Dit is deel 2 van 3 artikelen over de manieren om in het Nu te leven, volgens The Power of Now.

Observeer je emoties
Emoties ontstaan waar je geest en je lichaam elkaar ontmoeten. Het is de reactie van je lichaam op je geest.

Maak er een gewoonte van om je emoties te observeren. Sta bij jezelf stil of je op dit moment überhaupt emoties voelt. Wees daarbij heel stil en alert en merk op of ze er zijn. Niets meer en niets minder. Denk er dus niet verder over na en oordeel niet. Je bent op dat moment even vrij van alle gedachten en bent volledig aanwezig in het huidige moment, het Nu.

Of wees je intens bewust van een emotie die op komt zetten of al op volle kracht binnen in je woedt. Keer je er niet van af. Face it. Voel het volledig. Voel het, maar denk er niet over na. Geef al je aandacht aan het gevoel; niet aan de persoon, de gebeurtenis of de situatie die het veroorzaakt heeft. Hang er geen mentaal label aan. Geef het je volledige aandacht en wees alert. Observeer en oordeel verder niet. Laat het zijn voor wat het is en accepteer het.

Observeer je gemoedstoestand
De meeste mensen gaan door het leven met een bijna continu gevoel van ontevredenheid, ongemak en spanning, wat veroorzaakt wordt door onnodig oordelen en weerstand tegen wat is. Vaak zijn ze zich er helemaal niet zo bewust van, omdat het er praktisch altijd is. Net zoals je een constant geluid, zoals het gezoem van een koelkast,  pas opmerkt op het moment dat het stopt, merken ze dit gevoel pas op, op het moment dat het bij uitzondering eens onderbroken wordt.

Probeer dit gevoel daarom zoveel mogelijk bewust te maken. Observeer de diverse manieren waarop ongemak, ontevredenheid en spanning zich binnen jou manifesteren. Maak het een gewoonte om je gemoedstoestand te onderzoeken door jezelf de vraag te stellen wat je op dit moment binnen in je voelt. ‘Voel ik mij op mijn gemak op dit moment?’ ‘Doe ik wat ik doe met plezier, gemak en een gevoel van lichtheid?’ Op het moment dat je je niet plezierig, gemakkelijk of licht voelt, dan is dat een teken dat je niet in het Nu leeft. Probeer je aandacht dan op niets anders te richten dan op datgene wat je op dít moment aan het doen bent. Zo kom je weer terug in het Nu.

Wees je bewust van je innerlijke staat op elk moment. Observeer en wees alert. Als er boosheid is, weet dat er boosheid is. Als er jaloezie, de behoefte om ruzie te maken, de behoefte om gelijk te krijgen, enige emotionele pijn is; weet de realiteit van dat moment en behoud die wetenschap. Op het moment dat je alert genoeg bent om je bewust te worden van je innerlijke staat en je die wetenschap zonder oordelen accepteert, ben je aanwezig in het Nu.

Kijk ook of je jezelf erop kunt betrappen dat je aan het klagen bent, hardop of in jezelf, over de situatie waarin je jezelf bevindt, wat andere mensen zeggen of doen, je omgeving of zelfs het weer. Klagen betekent altijd het niet accepteren van wat is. Als je je bewust bent van het feit dat je aan het klagen bent, ben je aanwezig in het Nu en kun je datgene waar over je aan het klagen bent loslaten.

Geef  je over en accepteer
Je geest heeft de neiging om voortdurend te oordelen over van alles en nog wat. Dit creëert conflict, drama en pijn. Je overgeven is het laten gaan van mentaal-emotionele weerstand tegen wat is. Weerstand snijdt je af van andere mensen, jezelf en de wereld om je heen. Weerstand is per definitie een actie die in je hoofd plaatsvindt. Het laten gaan van weerstand betekent dat je dingen laat zijn zoals ze zijn. Je accepteert wat is. Je geeft je over aan het huidige moment, aan het Nu en bent vrij van je geest.

Start door te erkennen dat er weerstand is. Wees aanwezig wanneer er weerstand opborrelt. Observeer hoe je geest het creëert; hoe het een label plakt op de situatie, jezelf of anderen. Bekijk het gedachtenproces dat erbij komt kijken, voel de energie of de emotie. Door al je aandacht hierop te focussen, wordt het onbewuste patroon bewust en eindigt het.

Ik hoop je hiermee weer geïnspireerd te hebben om meer in het Nu te kunnen leven. Volgende week volgt het derde en laatste deel!

www.zensible.nl

Over de schrijver

Femke de Jager

Femke de Jager

Ik ben mama van twee jonge kindjes en heb daarnaast een fulltime baan. Gezond eten, gezond leven en een goede balans zijn voor mij en mijn gezin erg belangrijk. Al sinds ik na mijn studie ben begonnen met werken maken meditatie en mindfulness een belangrijk onderdeel van mijn dagelijkse leven uit. Ik ben daarnaast altijd op zoek naar dingen die een beetje meer zen in mijn leven en dat van mijn gezin kunnen brengen. Met mijn eigen website www.zensible.nl neem ik je in mijn zoektocht mee.
www.zensible.nl