Bewegen Gezondheid

Hoe vaak moet je sporten om jezelf tegen ziektes te beschermen?

Hoe vaak moet je sporten om jezelf tegen ziektes te beschermen

Er is een sterk verband tussen fysieke inspanning en het risico op de 5 meest voorkomende ziektes, aldus een onderzoek wat is gepubliceerd in The BMJ. En om de voordelen van het sporten te ervaren moeten we meer sporten dan je denkt.

Het is geen verassing dat een actieve levensstijl je beschermt tegen verschillende gezondheidsproblemen. Maar hoeveel je nou precies moest sporten om jezelf te beschermen dat was nog niet duidelijk.

Onderzoekers hebben daarom de resultaten van 174 onderzoeken geanalyseerd om te zien of er een verband is tussen fysieke beweging en op zijn minst één van de vijf meest voorkomende ziektes: borst- en darmkanker, diabetes, hart- en vaatziektes en beroertes. In dit geval wordt onder fysiek beweging alle vormen van beweging verstaan, inclusief huishoudelijk werk, sporten, tuinen, wandelen en fietsen. En zoals verwacht zagen ze dat de mensen die wekelijks het meeste bewogen de minste kans hadden om 1 van deze 5 ziektes te ontwikkelen.

De Wereldgezondheidsorganisatie raadt momenteel aan om minimaal 600 metabool equivalent (MET) minuten per week te bewegen op verschillende gebieden van het dagelijkse leven. Maar uit de studie kwam naar voren dat wanneer je het risico op ziektes significant wilt verminderen je rond de 3.000 tot 4.000 MET moet bewegen. En dat is een groot verschil.

Maar schrik niet want MET minuten staan niet gelijk aan gewone minuten; het is een berekening welke rekening houdt met de intensiteit van de activiteit die je doet.

Hardlopen heeft een MET waarde van 7 terwijl wandelen met de hond een waarde van 3 heeft. Dit betekent dat een half uur hardlopen gelijk staat aan 210 MET minuten (7 keer 30 minuten) terwijl een half uurtje wandelen met je hond gelijk staat aan 90 MET minuten (3 keer 30 minuten).

Dus tot je 3.000 MET minuten per week komen is makkelijker dan het klinkt, vooral wanneer je het op allerlei manieren in je dagelijks leven integreert. Wanneer je bijvoorbeeld op een dag totaal 10 minuten traploopt, 15 minuten stofzuigt, 20 minuten in de tuin bezig bent, 20 minuten hardloopt en 25 minuten wandelt of fietst dan ben je al goed op weg.

Dus beweeg elke dag 1 of 2 uur en je bent al aardig op weg (dat is dus wel even meer dan dat half uurtje per dag).

Het onderzoek heeft gekeken naar geobserveerde resultaten, wat betekent dat het niet een oorzaak en gevolg effect kan bewijzen tussen fysieke beweging en een betere gezondheid. En omdat er gekeken is naar de MET minuten konden ze naar aanleiding van dit onderzoek niet zeggen of er voordelen zitten aan korte en meer intensievere workouts of dat langere en rustigere workouts juist beter zijn.

Toch zeggen de onderzoekers dat dit onderzoek belangrijke gevolgen heeft en dat de Wereldgezondheidsorganisatie aanbeveling voor fysieke activiteit per dag hoger moet liggen.

Overzicht MET punten per activiteit

www.health.com