Bewegen Gezondheid

Hoe ook jij kunt beginnen met sporten en bewegen

Hoe ook jij kunt beginnen met bewegen en sporten
Tessa Brik
Geschreven door Tessa Brik

In het dagelijks leven kom ik regelmatig vrouwen tegen die willen beginnen met of meer willen bewegen. Uit gesprekken blijkt dan al snel dat zij deze wens al enige tijd, soms al jaren hebben zonder er uiteindelijk ooit aan te beginnen. Als ik doorvraag naar de reden van wat hen tegenhoudt, is dit vrijwel altijd een reden die ik kan ontkrachten.

In theorie kan namelijk iedereen op zijn of haar niveau bewegen. Het echte knelpunt zit ‘m in het feit dat mensen veel te hoge doelen stellen die niet haalbaar zijn. Het is een logisch gevolg dat je er dan tegenop ziet om eraan te gaan beginnen. Toch zou iedereen moeten bewegen! Het bevordert je gezondheid zowel je lichamelijke- als je geestelijke gezondheidsaspecten.

Waarschijnlijk wist je dit allemaal al en denk je nu misschien, harstikke leuk al die mensen die het zo goed weten maar hoe doe ik dat dan? Op die vraag hoop ik je vandaag een antwoord te kunnen bieden. In dit artikel wil ik je wat tips geven uit mijn persoonlijke ervaring die je kunnen helpen om te beginnen met bewegen.

Motivatie
Sta voordat je begint stil bij wat je motiveert. Waarom wil je (meer) gaan bewegen? Schrijf deze reden ergens op, bijvoorbeeld in je agenda zodat je terug kunt kijken wanneer je het even moeilijk hebt. Het hoeven geen woorden te zijn die je motiveren, soms is het een plaatje of een documentaire die je heeft gemotiveerd. Bewaar die ergens zodat je er altijd naar kunt kijken wanneer het minder gaat.

Leren
Beginnen met (meer) bewegen betekent een verandering in je dagelijkse routine, in je gedrag en in je denkwijze. Normaal gesproken kost het een mens minimaal zes maanden om zichzelf een nieuwe gewoonte aan te leren. Onthoud dit goed want een verandering betekent dat je aan het leren bent. Je bent namelijk jezelf een gezondere leefstijl aan het aanleren en bij leren hoort ook het maken van fouten.

Er zullen gerust weken zijn dat je echt geen zin hebt, of dat het bewegen niet meer zo lekker voelt als daarvoor. Dat het even minder gaat is dus normaal, het hoort bij het proces. Wat veel interessanter is, is hoe jij omgaat met deze mindere weken. Geef je op? Word je boos op jezelf? Of kun je het accepteren en het als onderdeel zien van je leerproces? Kun je de volgende week de draad weer oppakken en verder leren?

Kleine stappen
Gun jezelf daarom ook de tijd. Je hoeft niet binnen zes maanden een marathon te lopen, het mag maar het hoeft niet. Welnee, het is al ontzettend knap als jij van nul keer- naar twee keer bewegen in een week gaat en dit na een half jaar nog steeds doet. Als het goed is, is dit een verandering die jij je hele leven wilt volhouden. Geef jezelf daarom vooral de tijd. Hier bedoel ik mee dat je wel actie kunt ondernemen, maar je hoeft niet meteen te gaan hardlopen als jij je daar oncomfortabel bij voelt. Ga dan wandelen. Je kunt altijd nog gaan hardlopen of je kunt besluiten dat je zo van het wandelen geniet dat je het daarbij houdt.

Als je weinig of niet beweegt behaal je al een enorme gezondheidswinst als je twee keer per week 20 minuten gaat wandelen. Als dat niet lukt, start dan met twee keer per week 10 minuten. Het allermoeilijkste is namelijk om jezelf ertoe te zetten om te gaan bewegen. Als je eenmaal bezig bent dan gaat het wel.

Effectiviteit
Deze twee keer per week kun je uitbouwen. Wanneer je meer conditie wilt is het aan te raden om eerst te zorgen dat je twee keer per week 20 minuten kunt wandelen. Bouw vervolgens het aantal beweegmomenten uit naar vijf keer per week. Als dat goed gaat en je wilt nog meer bewegen kun je de tijdsduur langer maken. Als laatste kun je ook het niveau van inspanning omhoog brengen. Je kunt sneller gaan wandelen of proberen om te gaan hardlopen. Begin dan wel weer met 20 minuten.

Tot het gaatje
Dat is ook iets wat ik veel om me heen zie. Bijvoorbeeld bij sporten als crossfit ga je altijd maximaal. Als dat je ding is, chapeau. Lekker doen zou ik zeggen. Voor de andere mensen die daar niet altijd op zitten te wachten, zoals ik, geeft niks. Het is nergens voor nodig. Persoonlijk vind ik het veel gezonder om op verschillende niveaus te trainen. Het doet niets af aan de effectiviteit. Wanneer je op 80% traint, vergroot je nog steeds je conditie. Daarnaast vind ik dat naast de alledaagse drukte sport ook ontspanning moet zijn.

Mijn persoonlijke ervaring is dat als ik op 60% train ik meer ontspannen ben dan wanneer ik mijn lichaam tot het uiterste push. Boven alles, elke vorm van bewegen is goed. Iedere beweging die je meer doet kun je zien als winst.

Doe iets wat bij je past
Dit is echt de sleutel tot het volhouden. Zoek iets wat bij je past. Hoe vaak ik wel niet van vrouwen hoor dat ze willen gaan hardlopen maar dat zij daar niet voor gemaakt zijn of dat zij zich dan schamen. De vraag die meteen bij mij opkomt is dan ‘maar wat wil je dan wel?’. Er is voor iedereen wel een vorm van beweging. Zwemmen, wandelen, hardlopen, fietsen, krachttraining, touwtje springen, HIIT-, Circuit- of bootcamp training en ga zo maar door. Ondervind wat je leuk vindt, waar je plezier in hebt, want dat is echt het allerbelangrijkste. Misschien train je liever alleen of juist in een groep, wil je liever in het weekend of juist  ’s avonds. Misschien haal jij genoeg voldoening uit een lunchwandeling of een yogaroutine in de vroege ochtend. Ga op zoek, zie het als een avontuur en ervaar waar je hart sneller van gaat kloppen. Want echt waar… iedereen kan bewegen, jij ook.

Over de schrijver

Tessa Brik

Tessa Brik

Ik ben leefstijlcoach en help vrouwen een slanker en gezonder lijf te krijgen door gezonder te eten en te leven.

Ben je benieuwd en wil je meer informatie over mij en mijn werk als coach? Dit kan je vinden op mijn website: www.succesvolzonderdieet.nl
Voor meer inspiratie en tips kun je me volgen op Facebook: facebook.com/succesvolzonderdieet en Instagram: instagram.com/tessa_brik