Relaties

Hoe kun je door je kwetsbaar op te stellen, je relaties met anderen verdiepen?

De 5 meest gemaakte fouten in relaties

Liefde en intimiteit, twee dingen die toch eigenlijk iedereen nastreeft? Maar hoe kun je nou een intieme band met iemand creëren?
Als mens ben je kwetsbaar, zijn we allemaal niet eens gekwetst, bekritiseerd of hebben we ons ergens voor geschaamd? Wanneer je in het verleden afgewezen bent kan het zijn dat jij je tere ziel de volgende keer beschermt en er dan voor kiest om je kwetsbaarheid niet meer te laten zien door er bijvoorbeeld overheen te schreeuwen of anderen te manipuleren. Want niemand wil zich onzeker of ongemakkelijk voelen.

Volgens Dr. John Amodeo komt onze hang naar veiligheid voort uit het deel van onze hersenen dat de omgeving scant om bedreigingen van onze veiligheid en ons welzijn te signaleren. Vroeger waren het wilde dieren waartegen we ons moesten beschermen, tegenwoordig is dit deel van de hersenen alert op de interacties met anderen die ervoor kunnen zorgen dat we ons schamen of slecht over onszelf voelen waardoor we ons niet meer ‘veilig’ voelen.

Velen van ons voelden zich toen we opgroeiden niet veilig genoeg om je echte gevoelens en verlangens te tonen, dat kwetsbare deel van jezelf werd verstopt. Wanneer we relaties krijgen kan het zijn dat we vermijdend gedrag gaan vertonen, je reikt wel uit naar je partner maar je zorgt er voor dat iemand nooit echt dicht bij kan komen. Of het kan zijn dat we moeite hebben met vertrouwen (in onszelf en anderen) zodat zelfs het kleinste misverstand kan leiden tot een enorm gevoel van wantrouwen waardoor we ons buiten proportie gekwetst voelen. Woede en verwijten komen dan vaak voor als we ons zo kwetsbaar voelen.

Het leven en relaties verlopen een stuk soepeler als we wat ruimte creëren voor onze kwetsbaarheid. Wanneer onze instincten ons proberen te beschermen tegen pijn, vallen we aan of trekken we ons terug. Meditatie-oefeningen kunnen helpen om te dealen met onze emoties in plaats van dat we er door worden overweldigd. We kunnen onszelf dan leren dat deze gevoelens komen en gaan en dat we ze mogen accepteren omdat ze ons misschien wat proberen duidelijk te maken.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we onze pijn negeren of dat we wegvluchten van deze pijn door meditatie. Emotionele en geestelijke volwassenheid komt met het vermogen om onze kwetsbaarheid te verwelkomen en er verstandig mee om te gaan. Een omgeving vol liefde en intimiteit creëer je samen met je partner door jezelf kwetsbaar op te stellen en door bereid te zijn om je kwetsbare kant niet te verstoppen voor je geliefde. Dit is eng, hier is lef voor nodig, maar het is wel een heel kostbaar geschenk wat je elkaar in een relatie kan geven.

Af en toe pauze inlassen gedurende de dag kan ons helpen om op te merken wat we eigenlijk van binnen voelen. In plaats van vast te houden aan hoe we ons graag willen voelen, staan we ons zelf toe om te voelen wat er werkelijk is.

Hier vind je een oefening van Eugene Gendlin (Amerikaanse filosoof en psycholoog):
Wanneer je je opeens kwetsbaar voelt (misschien door angst, verdriet of pijn wat komt door iets wat er gedurende de dag voorvalt) neem dan een moment voor jezelf voordat je reageert. Merk op hoe je je voelt. Wat voel je nu? Voel je je gespannen, is je ademhaling anders, voel je je borst samentrekken?
Sta je zelf toe om te voelen wat je op dat moment voelt. Je kunt dan wellicht de juiste afstand tot je emoties bewaren en ze van een afstandje observeren zodat je er niet door wordt overweldigd.

Als je aardig bent voor je kwetsbaarheid in plaats van je er voor te schamen kun je het makkelijker een plekje geven. Als je een band creëert met iets in jezelf wat soms onzeker en kwetsbaar voelt kan dat je helpen om je sterker en zelfverzekerder te maken. We worden krachtiger door onze kwetsbaarheid te omarmen.

 

Psychologytoday