Hooggevoelig

Hoe je als hooggevoelig persoon om kan gaan met angsten

Hoe je als hooggevoelig persoon om kunt gaan met angsten

Wanneer je angsten gaat ontleden dan kom je vaak uit op de angst voor het onbekende, de angst om geen controle meer te hebben en de behoefte aan zekerheid en dan kom je uiteindelijk uit bij angst voor de dood.

Vaak is het zo dat hoe gevoeliger je bent, hoe gevoeliger je ook bent voor het voorbij tikken van de tijd, waardoor je een gevoel van droefheid over je heen krijgt wanneer vakanties zijn geweest, verjaardagen worden gevierd of zelfs wanneer het eind van een dag is aangebroken.

Maar hoe kun je hier nou mee omgaan?
Leer mee te gaan met de stroming van het leven in plaats van tegen de stroming in proberen te gaan. Wanneer je worstelt met angsten dan ben je vaak een hooggevoelig en creatief persoon. En in plaats van de angsten te bestempelen als iets slechts kun je het ook zien als een geschenk.

Dit betekent dat in plaats van het veroordelen van je hooggevoeligheid je moet gaan inzien dat het hele pakket waaruit jij bestaat, inclusief je angsten, een prachtig pakket is en dat het tijd wordt om de waarheid onder ogen te zien: Als jij dit leven met plezier wilt leven dan moet je de moed en de bereidheid vinden om jouw ongemakkelijke en pijnlijke gevoelens ook te voelen. In de psychologie wordt wel eens gezegd: De enige manier om eruit te komen is door er doorheen te gaan..

De stroming van het leven wordt opgebouwd uit altijd veranderende gevoelens. Wanneer jij je afzet tegen deze gevoelens dan zet jij je af tegen het leven en word je angstig voor het leven, wat betekent dat je bang kunt zijn voor de dood. Kun jij je voorstellen hoe anders jouw leven zou zijn, dat steeds wanneer je dit gevoel van droefheid voelt, je vol compassie zou reageren in plaats van jezelf direct te veroordelen voor je overgevoeligheid. Wanneer je jouw hand op je hart legt en tegen jezelf zegt: “Het is oké om verdrietig te zijn. Verdriet hoort bij het leven”, zou je jezelf voelen ontspannen en kan er iets in jou open gaan. En een opeenstapeling van deze kleine momenten leidt tot een acceptatie waarbij je op één lijn ligt met het leven.

We dragen zo veel angsten met ons mee over het voelen van pijn, angsten die omhoog komen wanneer we niet leren om met compassie om te gaan met pijn. We zijn bang dat wanneer we het voelen, het nooit zal eindigen. We zijn bang dat we overweldigd raken door deze pijn en dat pijn hebben een teken van zwakte is. We proberen er overeen te stappen en gewoon door te gaan, maar het gaat niet weg. Het gaat ergens diep in je zitten en het komt naar buiten doormiddel van onbehagen of zelfs depressie.

We verlangen naar een pijnloos leven, zonder zenuwen, zorgen of opdringerige gedachtes, maar we komen er steeds weer achter dat dit niet in ons bereik ligt. Sta je zelf toe om de oncomfortabele gevoelens te voelen, de gevoelens die je beangstigen toe te laten. Pema Chodron zegt hierover: Het is een pad wat moed vergt, helemaal omdat het ingaat tegen hetgeen je als kind hebt geleerd (sterk zijn, niet huilen, hup weer doorgaan), maar om echt te kunnen helen heb je moed nodig om de gewoontes en acties die ervoor zorgen dat je vast blijft zitten te veranderen en om zo de persoon te omhelzen die je zou moeten zijn.

Kun je wat hulp gebruiken bij je burn-out, hooggevoeligheid of heb je een andere hulpvraag? Plan dan een afspraak in met één van onze coaches. Kijk voor meer info op herhealth.nl/herhealth-e-coaching

Print

Bron Mindbodygreen.com foto kyrzayda.com