Burn-out Gezondheid

Hoe ik eindelijk het laatste staartje van mijn burn-out heb overwonnen

Waarom jezelf zijn soms zo moeilijk is
Josine Mooij
Geschreven door Josine Mooij

De zon is na een donkere periode eindelijk weer gaan schijnen, je bent misschien zelfs wel al aan het werk en toch merk je dat je niet helemaal uit je burn-out komt. Je bent niet meer de oude, bent nog steeds moe en bent nog steeds heel snel overprikkeld.. Herkenbaar en zo frusterend!! Maar je kunt ook uit dit laatste staartje komen en ik wil je graag vertellen hoe het mij is gelukt, misschien heb jij hier ook iets aan.

Ik voel me eindelijk goed, energiek en weer blij! Omdat ik na vallen en opstaan eindelijk kan zeggen dat ik mijn burn-out heb overwonnen. En dat vallen en opstaan dat was er zeker. Want zoals je vast bekend voorkomt, je doet 10 stappen vooruit maar valt vervolgens ook weer 9 stappen terug… heel frusterend. Dan ga je weer ‘normale’ dingen doen en weet je niet zo goed waar je grenzen en liggen BAM weer de man met de hamer en weer lig je huilend op de bank. Maar dan is het een kwestie van doorzetten en laten wij burn-outers daar nou heel goed in zijn :).

En met doorzetten bedoel ik, doorzetten met voor jezelf zorgen en je grenzen aangeven en streng voor jezelf zijn. En niet het streng zijn zoals je het gewend bent (dat gemene stemmetje die zei dat je nog wel even door kon gaan, dat je niet moet zeuren en je niet moest aanstellen) nee streng voor jezelf dat je rust moet nemen. Streng moeten zijn tegen jezelf wat betreft sociale verplichtingen en streng moeten zijn tegen jezelf als het juist goed gaat. Dus nee zeggen tegen die gezellig uitnodiging om te gaan eten met vrienden, nee zeggen tegen dat sportevenement en nee zeggen tegen weer een verjaardag.

Want voor mij zat daar de oplossing, op een andere manier streng zijn. Want ging het even goed dan was ik zo blij! Dan ging ik direct allerlei dingen doen: sporten, met vrienden afspreken, meer werken en hobby’s oppakken. Ik voelde me goed, genoot met volle teugen van dingen die ik al heel lang niet meer kon en was heel blij. Totdat ik dan merkte dat het toch weer te veel was. Dat ik toch weer enorm moe was en zoveel energie had verbruikt dat het best lang weer duurde voordat ik weer wat energie kreeg. En zo bleef ik maar doorgaan: pieken en dalen.

Maar dan is het goed om je te beseffen dat wanneer jij je eindelijk goed voelt je nog niet beter bent! Want je hebt eindelijk weer energie, halleluja, maar dit betekent niet dat je ook wat reserves hebt opgebouwd. Nee zeker niet. Ik heb nu geleerd dat ik eerst moest opbouwen. Dat betekende dat ook als ik me goed voelde, ik het rustig aan moest blijven doen en dat is waar het streng zijn voor jezelf om de hoek komt kijken.

Ik heb een oefening die mij heel goed heeft geholpen en misschien heb jij hier ook iets aan:

Zorg voor een klein notitieboekje wat je altijd bij je hebt. Na alles wat je doet geef jij jouw energieniveau een cijfer waarbij een 10 goed is en een 1 heel slecht. Dus bijvoorbeeld:

  • Ontbijt een 8
  • 20 minuten hard gelopen een 6
  • Naar je werk gegaan een 6
  • Werken tot de lunch een 5
  • Pauze een 7

Door na elke activiteit na te gaan hoe jij je voelt wordt je heel bewust van je lichaam en leer je goed voelen hoe jouw lichaam zich nou eigenlijk voelt. Uiteindelijk wordt dit een automatisme en heb je misschien je notitieboek niet eens meer nodig. Maar zo voel je wel of je lichaam voldoende energie heeft voor dat drankje met die vriendin of dat je beter die avond thuis kunt blijven.

Ik heb op deze manier heel goed naar mijn lichaam leren luisteren en er zo voor gezorgd dat ik elke dag nog wat energie over had en zo heb ik heel langzaam mijn reserves weer op kunnen bouwen. En ik denk dat ik ze nog steeds aan het opbouwen ben, want ik hoewel ik conditioneel makkelijk 2 keer per week 10 km kan hardlopen en nog een keer kan bootcampen kan mijn energieniveau dit nog niet aan. Dus dat betekent dat ik maar een half uurtje rustig ga rennen en de bootcamples niet tot het uiterste ga. Alles om constant mijn energieniveau aan te blijven vullen.

Niet tot het uiterste gaan is lastig voor ons burn-outers, maar je merkt op een gegeven moment echt dat je langzaam meer energie krijgt. En deze energie is niet zomaar een piek, nee deze energie is blijvend! Je goed voelen en energie hebben is zo ontzettend veel waard, dus wees streng en doe het heel erg rustig aan ook als je denkt dat je alles al weer kunt… uiteindelijk zul je voelen dat je echt weer energie hebt.

Over de schrijver

Josine Mooij

Josine Mooij

Enige tijd geleden ben ik gestart met herhealth.nl, een plek waar wij ons best doen om jou te inspireren. Want je bent niet de enige die zich wel eens eenzaam of onzeker voelt, die wel eens relatieproblemen heeft of die handvatten nodig heeft om zichzelf goed in haar vel te laten voelen. Lees verder