Hooggevoelig

Hoe blijf je emotioneel in balans als je heel gevoelig en empathisch bent?

Hoe blijf je in balans als je hooggevoelig bent

De luisteraars, de voelers, de mensen waar je naar toe gaat als je het moeilijk hebt, dat zijn vaak de mensen die hooggevoelig zijn. Ze zijn empathisch en zorgzaam en ze begrijpen wat anderen bedoelen of voelen.

Als jij ook hooggevoelig bent dan is de kans groot dat je soms het gevoel hebt dat je het gewicht van de wereld op je schouders draagt. Want hoe mooi jouw kwaliteiten als hsp-er ook zijn, soms kan het moeilijk zijn om emotioneel in balans te blijven als alles zo direct binnenkomt.

Onderstaand vind je 5 manieren om in balans te blijven terwijl je nog steeds je lieve empathische zelf bent:

1 Zet jezelf op de eerste plek
Hè, mezelf op de eerste plek zetten is toch juist niet empathisch? Echt wel! Want wanneer jij ervoor zorgt dat jij goed voor jezelf zorgt dan kun je nog beter voor anderen ‘zorgen’. Jouw empathie werkt alleen als jezelf voldoende energie hebt, zorg er daarom voor dat jouw energielevel hoog blijft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door:

  • Een dagelijkse yogasessie
  • Mediteren op je favoriete plekje
  • Een teken- of schilderles nemen
  • Naar de sportschool gaan of een stuk gaan hardlopen
  • Koken voor je dierbaren

2 Stel grenzen
Er zijn maar zoveel gedachtes en gevoelens die je aankunt in je hoofd en hart. Stel een maximum in voor de hoeveelheid die komt van andere mensen door te accepteren dat je mens bent en dat je er niet voor iedereen kunt zijn. Je kunt niet altijd maar iedereens klankbord zijn, ook al zou je nog zo graag willen. Als jij uitgeput raakt kun je voor niemand nog empathie opbrengen.

Wees je daarnaast ook bewust van de hoeveelheid informatie die je tot je neemt. De wereld wordt gevuld met heel veel geluk en blijheid, maar ook met veel verdriet en onrecht. Juist omdat je hooggevoelig bent komt dit enorm bij je binnen, stel daarom grenzen aan de tijd die je aan social media en nieuwssites besteedt, dit om te voorkomen dat je in een achtbaan van emoties verstrikt raakt.

3 Laat het los
Het is leuk om samen met iemand mooie momenten te vieren. Omdat je zo hooggevoelig bent ben je in staat om de vreugde van een huwelijk of geboorte echt te ervaren. Maar aan de andere kant betekent dit ook dat wanneer iemand zijn verdriet met jou deelt je dit ook bijna kunt voelen. Daarom is het goed om te oefenen om dit los te kunnen laten. Want je kunt niet ieders verdriet op je nemen, dan heb je zelf geen deel van leven meer. Realiseer je dat je mag meeleven, maar dat dit niet jouw verdriet is. Voel het en ga weer verder.

4 Verwerk je eigen emoties
Mensen die zo empathisch zijn verwaarlozen snel hun eigen emotionele behoeftes. Als mensen vaak naar jou komen met hun problemen kun je snel vergeten dat dat jij ook een uitlaatklep nodig hebt. Niemand wil een eiland zijn en jij hoeft niet alleen op jezelf te bouwen voor steun. Daarom is het goed voor jou om:

  • Wekelijks koffie te drinken met een goede vriendin
  • Met je partner te praten over de dingen die je die dag hebt meegemaakt
  • Af en toe af te spreken met een coach
  • Dagelijks een dagboek bij te houden

5 Vier dingen
Wat er ook in je leven gaande is, het is altijd goed om dingen te vieren. Probeer onderstaande eens:

  • Vier dat je eindelijk 5km achter elkaar kunt hardlopen
  • Ga iets leuks doen met jezelf omdat je het waard bent
  • Geef je partner en cadeautje omdat hij of zij het huis heeft schoongemaakt
  • Laat je kinderen een keer wat later naar bed gaan om leuke dingen met ze te doen

Empathie is een krachtig middel wat ervoor zorgt dat mensen zich begrepen voelen. In plaats van jezelf uit te putten met deze gave is het belangrijk om de balans in je leven te houden zodat je met jouw gave anderen kunt blijven helpen.

Gerelateerd: Waarom empathische mensen dichtklappen bij mensen die nep zijn

Chopra.com