Geluk

Herfst: leuk of niet leuk? Hoe bezweer je nu al je winterdip

Als je alle ballen in de lucht probeert te houden is de kans groot dat je wat laat vallen

Net als veel mensen om mij heen vind ik het nu al een somber idee dat het straks om 17.00 uur al echt donker is! De dagen korter worden. Het weer kouder en (nog) natter. Gedwongen meer binnen zitten is niet perse mijn hobby. Maar ik heb geen zin om de jaargetijden of het weer leidend te maken in hoe ik me voel. Vandaar mijn zoektocht naar tips en ideeën hoe ik de aanstaande herfst/winterdip nu al kan bezweren. Op de site van Fonds Psychische Gezondheid kwam ik een leuke ‘challenge’ (oftewel, mogelijkheid) tegen die ik graag deel.

Somber? Negatief? Vandaag: Leuke dingen doen!

Wanneer je somber gestemd bent, voel je je vaak futloos en je hebt weinig energie. Gevolg is dat je nergens zin in hebt en wilt wegkruipen op de bank of misschien zelfs in bed. Niet doen!

Een van de belangrijkste adviezen om somberheid tegen te gaan is actief blijven. Doe je dit niet, dan kom je in een vicieuze cirkel terecht; je doet geen leuke dingen meer, je voelt je somber en futloos, je doet nog minder, etc. Andersom: door actief te blijven ga je je beter voelen. Je verliest de tijd uit het oog, sombere gedachten raken op de achtergrond, je voelt je blij of hebt een gevoel van succes.

De uitdaging van vandaag: maak een lijstje van activiteiten die jij plezierig vindt en voer ten minste één activiteit ook daadwerkelijk vandaag uit. Voor de één is dit makkelijker dan de ander. De ervaring leert dat mensen die vrolijk zijn vaak binnen enkele minuten met een lijst komen van wel vijfentwintig activiteiten, terwijl somber gestemde mensen soms niet verder komen dan vier of vijf bezigheden.

Tip: denk terug aan bezigheden die je vroeger plezier gaven en waaraan je nu niet meer toekomt. Of probeer nieuwe dingen uit. Plezierige dingen hoeven niet veel geld te kosten of veel tijd in beslag te nemen. Te denken valt aan: tussen de middag een wandeling maken, een appeltaart bakken, een vriend(in)bellen, een leuke film kijken, boodschappen doen op de markt, een fotoboek maken, muziek aanzetten en tien minuten dansen in je woonkamer… als jij er maar een plezierig gevoel van krijgt. Probeer na vandaag de prettige bezigheden van je lijstje ook echt een plek te geven in je leven.

Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen helpt maar dat het ook wel lastig kan zijn om juist als je je niet goed voelt ruimte te maken voor het positieve. En vaak is het zo dat het niet in 1 keer werkt. Discipline is belangrijk. Daarnaast vraagt dit om zelfinzicht en vertrouwen. Het mooie hieraan is dat juist het vergroten van zelfinzicht en (zelf)vertrouwen zorgt voor meer (innerlijke) balans. En meer balans zorgt voor meer energie. Dus vertrouw er maar op dat het kan werken. Stap voor stap!

Over de schrijver

Ellen Rentenaar

Ellen Rentenaar

Ik begeleid op "eigen wijze" veranderings- en ontwikkelingsprocessen. Het individu staat centraal: eerst inzicht in je gedrag, persoonlijke talenten, opvattingen, normen en waarden en drijfveren. Om op die manier bewust te worden waar je natuurlijke gedrag en talenten liggen en waar je energie van krijgt. Deze inzichten kunnen vertaald worden naar diverse aspecten van loopbaanontwikkeling (medewerker en organisatie), veranderingtrajecten, teamcoaching en mobiliteitsthema’s.