Gezond gewicht Gezondheid

Genieten op vakantie zonder die extra kilo’s? Nicole geeft tips

kracht van het kiezen
Nicole Unterlander
Geschreven door Nicole Unterlander

We zijn net terug van een heerlijke vakantie in Toscane waar we ons hebben gelaafd aan prachtige kunst, architectuur, natuur en een blauwe zee. Het was het grote Genieten. Ook op het gebied van eten. Want Italië is natuurlijk ook het land van vers brood gedoopt in fruitige olijfolie, dolce toetjes, zelfgemaakt schepijs en fantastische wijnen. Op vakantie eet je, hoe je het ook wendt of keert, altijd minder gezond dan thuis. Maar dat mag ook, want hey het is tenslotte vakantie. Toch hebben we onszelf de afgelopen jaren wat gewoontes aangeleerd waardoor we wel kunnen genieten maar niet met teveel extra’s kilo’s (en dan bedoel ik dus niet die van de koffer hè) weer thuiskomen.

Tegenwoordig boeken we een appartement, vaak via Airbnb (fantastisch concept!), in plaats van een hotelkamer. Zo hoeven we geen rekening te houden met de hotel ontbijttijden, wat op vakantie sowieso altijd te vroeg is, en we kunnen eten wat we willen. In het verleden hebben we ons namelijk regelmatig eerst door allerlei soorten taarten, cakes en zelfs marsepeinen poppetjes heen moeten worstelen om bij het ‘normale’ ontbijtdeel terecht te komen. Echt bizar. Nee, wij gaan tegenwoordig na aankomst in ons appartement direct door naar de dichtstbijzijnde supermarkt en halen daar lekker verse groente, eieren, fruit en yoghurt. Zo zitten we de ene ochtend aan een groenteomelet en de volgende ochtend ontbijten we met yoghurt en fruit. Op een tijdstip wanneer het ons uitkomt. Een lekker en enorm relaxed begin van de dag.

Naast het zelfgemaakte thuisontbijt eten we de rest van de dag buiten de deur. Mijn darmen zijn daar meestal niet zo blij mee, daarom neem ik steevast wat huismiddeltjes mee om mijn darmen toch tevreden te houden. Zoals een goede probiotica. Deze neem ik om de dag ’s avonds voor het slapen. En om obstipatie te voorkomen gebruik ik (bijvoorbeeld in de yoghurt) elke dag gebroken lijnzaadjes. Dat is goed voor de darmwerking, maar tegelijkertijd krijg ik ook Omega 3 vetzuren binnen, die weer ontstekingsremmend werken. Een dubbele werking dus. Zo kan ik ook genieten van gerechten die ik normaal gesproken vermijd omdat ik daar niet zo goed tegen kan. Zoals ijs en zoete toetjes.

Want tsja, wie gaat er nu naar Italië zonder daar het heerlijke zelfgemaakte schepijs te hebben geproefd. En wat voor ijs. Ik heb werkelijk nog nooit zulke grote ijshoorns gezien waar gerust 8 megabollen en een grote toef slagroom op werden geschept. Die gingen als warme broodjes over de toonbank. Een mega calorieën bom en daarna hoefde je volgens mij de rest van de dag niet meer te eten. Oké, dat deed ik dus niet. A omdat ik niet wist waar ik zo’n gevaarte zou moeten laten en B omdat ik dat gewoon ook niet lekker vind. Ik genoot net zo intens van mijn eigen ‘kinderijsje’, 2 fijne bollen in een bakje.

Veel mensen denken dat je in Italië voornamelijk pizza’s en pasta’s kunt eten. Dan kan natuurlijk wel, want het staat op elke kaart. Maar daarbij is er ook een ruime keuze aan vis, vlees, soep, allerlei soorten groenten en salades. Het is maar wat je kiest. Wij zorgden voor een combinatie van beiden. De ene keer pasta en de andere keer groente met vis of vlees. Voor de zekerheid hadden we een klein woordenboekje meegenomen. Zo kwamen we niet voor verrassingen te staan en hebben we niet per ongeluk lampredotto besteld, wat als je het uitspreekt prachtig klinkt maar in het echt een broodje met maag is.

We hebben uiteraard ook een aantal zaligen wijnen geproefd, niet een hele fles per keer maar een karafje of een glas. En we bestelden alleen een toetje, 1 voor ons samen, als deze op de kaart al het water in onze mond deed lopen. Door al deze kleine, maar net wat meer verstandige keuzes te maken en het vele wandelen door al die mooie plaatsen die we hebben bezocht, stond er bij thuiskomst maar 1 kilo extra op de teller. Deze ren ik er met 2 keer per week hardlopen binnen mum van tijd weer af. Zo ben ik binnen de kortste keren weer ‘zomer’ klaar voor onze vakantie in oktober. Ik heb er nu al zin in! ☺

Over de schrijver

Nicole Unterlander

Nicole Unterlander

Na het volgen van een medische basisopleiding en opleiding natuurvoedingsadviseur geef ik inmiddels met veel plezier advies over voeding en alles wat daarmee samenhangt. Voor verdere verdieping volg ik nog een studie orthomoleculaire voeding.
Lees verder

Wil je meer weten over wat ik doe en op welke manier, neem dan eens een kijkje op mijn website www.puurwelzijn.nl of volg mij op Facebook.nl/puurwelzijn.