Gezondheid

Geen energie, een slechte concentratie en vermoeidheid.. Krijg jij eigenlijk wel genoeg Vitamine B binnen?

Krijg jij wel voldoende vitamine B binnen?

Vitamine B is hartstikke belangrijk om onze hersenen optimaal te laten functioneren. Veel mensen zijn onvoldoende op de hoogte dat de groep van 8 B-vitamines een belangrijke functie heeft voor de hersenen en dat het (mits voldoende hoog gedoseerd) kan zorgen voor meer energie, betere concentratie en denkprestaties en een vermindering van vermoeidheid.

Uit onderzoek, geleid door de Britse professor Biologische Psychologie David Kennedy, blijkt dat de meerderheid van de bevolking van ontwikkelde landen lijdt aan een gebrek aan één of meer B-vitamines. En een tekort aan één van de acht B-vitamines kan al negatieve gevolgen hebben voor het functioneren van het brein. Kennedy stelt tot slot dat voor een positieve impuls aan de hersengezondheid – en daarmee onze fysieke en mentale prestaties – een veel hogere dosering van de volledige groep van B-vitamines nodig is.

Oeps, en hoe zit dit dan in Nederland? In Nederland heeft onderzoek van het RIVM (januari 2017) aangetoond dat slechts iets meer dan tien procent van de volwassenen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 200 gram groente en 200 gram fruit eet. De helft van de volwassenen eet voldoende volkoren producten en bruin brood. Groenten, fruit, peulvruchten, aardappelen, volkoren producten, zuivel, eieren en vlees zijn belangrijke bronnen van B-vitamines.

Ai, 10% is niet veel. Expert Kennedy stelt: “Onze maatschappij hecht veel waarde aan fysieke fitheid. Deze trend is toe te juichen, maar laten we de hersenen niet verwaarlozen. Gezonde hersenen zijn cruciaal. Beweging, slaap en een acceptabel stressniveau zijn natuurlijk tips om de hersenen gezond te houden. Als mensen geven om hun cognitieve vermogens en stemming, doen zij er echt slim aan na te gaan of ze met hun eetpatroon wel voldoende B-vitamines binnen krijgen.”

De groep van B-vitamines bestaat uit acht essentiële microvoedingsstoffen – vitamine B1, vitamine B2, Niacine, Pantotheenzuur, vitamine B6, Foliumzuur, vitamine B12 en Biotine – die afzonderlijk vitale functies in het lichaam vervullen, maar op celniveau ook nauw samenwerken. B-vitamines worden doorgaans erkend voor hun onmisbare rol in de energievoorziening, stofwisseling en het immuunsysteem, maar er is nieuw bewijs dat de vitamines in hun samenhang van vergelijkbaar belang zijn voor het behouden van een heldere geest en gunstig zijn voor de stemming.

Kennedy concludeert: “Van alle organen in het lichaam zijn de hersenen het meest gevoelig voor voedingsstoffen en daarom moeten we onszelf afvragen of ons typische, westerse eetpatroon wel zorgt voor voldoende B-vitamines. Als je voelt dat je wel een energie boost kunt gebruiken, zou je er goed aan kunnen doen ervoor te zorgen dat je de volledige groep van B-vitamines ruim voldoende gedoseerd binnen krijgt.”